NordicHardware var på plats under DreamHack Winter 2009 och tog tempen hos de företag som var på plats. Men även såg vilka trender som gällde bland besökarna i år.
På lördagen peakade Dreamhack och NordicHardware passade på att kolla runt bland utställarna som var på plats för att ta branschen på tempen. Efterfrågan på hårdvara är stark i Norden och många vill vara med och dela på kakan.
Tusentals besökare gör sig i ordning för flera dagars tungt LAN:ande. (Bildkälla: DreamHack)
Som besökare på Dreamhack är den enorma ljudkulissen det första man möts av. Vart man än går kommer det ljud från spel, montrar, musikanläggningar, scener och från besökarna själva såklart – samtidigt. Det en kakafoni av (o)ljud som det är omöjligt att komma undan ifrån. Och det känns i huvudet efter ett tag.
DreamHacks stora scen (Bildkälla: DreamHack)
Förutom att DreamHack sedan flera år tillbaka kan titulera sig världens största LAN har man även ökat fokuset på sin mässverksamhet där flera tunga tillverkare och sponsorer får visa upp sina produkter för ivriga besökare. Vi trängde oss in på mässavdelningen för att ta tempen på tillverkarna och vad man valt att fokusera på under mässan.
Många företag hade satsat på en egen monter och knepen att locka till sig besökarnas uppmärksamhet var många, men det vanligaste var ha någon form av tävling eller utlottning. Cooler Master till exempel lottade ut moddade datorchassin utsmyckade av Wolwerine, vars konst på företagets chassin verkligen imponerade.
Cooler Master passade även på att visa upp lite andra bekanta produkter som sin gamingmus Sentinel Advance och ett koppel av fläktar och nätaggregat.
Cooler Master är inte de enda som har stort fokus på chassimarknaden och vi kilade snabbt över till grannen på DreamHack, chassitillverkaren Antec.
Antec hade endast några av sina mest sålda chassin utställda. Det som verkligen stack ut var den mindre versionen av spindelliknade Skeleton. I det lilla formatet såg det ovanliga chassit riktigt tilltalande ut. I ett i övrigt stilrent designat vardagsrum skulle den i alla fall som inredningsdetalj kunna komma till sin rätt.
Antec är också ett populärt märke för dem som satsar på en HTPC, men enligt företagets representant håller det segmentet på att mattas av.
– HTPC-chassin är inte lika hett som det var för ett par år sedan, säger Maurice de Pauw vid Antec.
– Försäljningen går fortfarande bra men vi kan se att det inte är samma tillväxt i försäljningen som tidigare.
Nästa anhalt blev Sapphire som har till uppgift att fylla våra trevliga datorlådor med grafikkort.
Gladaste utställaren var nog grafikortstillverkaren Sapphire som visade upp ”Eyefinity” – möjligheten att enkelt koppla upp flera bildskärmar mot samma grafikkort. Den positiva känslan som Sapphire hade fick PR-chefen Bill Donnelly att dra på smilbanden.
– Vi känner att ATI totalt dominerar grafikkortsmarknaden just nu med 5000-serien, säger han leende.
– Enda smolken i glädjebägaren är att vi inte har tillräckligt med kort för att möta efterfrågan.
Enligt Donnelly gällde det särskilt toppmodellerna som i Sverige brukade vara de som går bäst när nya grafikkort släpps.
Vi även en chans att kika bakom monitorerna som användes i Sapphires Eyefinity konfiguration då vi efter att ha identifierat monitorerna som DVI-modeller undrade vad Sapphire använde för DisplayPort-adapter för den tredje monitorn. Eyefinity kräver att en av de tre skärmarna använder en DisplayPort-utgång, då denna inte kräver en RAMDAC, men sitter man endast med DVI-monitorer krävs det en aktiv DisplayPort-adapter.
Dessa kostar idag närmare 100 dollar och är svåra att överhuvudtaget få tag på. Men Bill Donnelly försäkrade oss att vi kommer få fler alternativ i framtiden.
– Vi kommer att lansera en egen aktiv DisplayPort-adapter som med ett pris på närmare 70-80 dollar ska kunna bli ett billigare alternativ än de modeller som finns på marknaden idag, avslöjade Bill Donnelly
Många utställare påpekade att det var just efterfrågan inom high end-sortimentet som kännetecknade den skandinaviska hårdvarumarknaden. I Norden är efterfrågan större på stora datorlådor, kraftfullare grafikkort och starkare nätaggregat än i övriga Europa. Att det är kristider kände de flesta av men den höga levnadsstandarden i norden avspeglar vilka produkter som går bäst.
Efterfrågan på kraftfulla nätaggregat var annars något som representanten för relativt nya märket Cougar, med egen produktion av nätagg, ville nyansera.
– Många köper onödigt starka nätaggregat, hävdade product manager Christian Verfürt vid Cougar.
– Vårt nätagg på 400 W räcker till exempelvis ATI:s nya 5870, så länge man inte tänker överklocka eller köra ”crossfire”.
Enligt Christian Verfürt överdriver grafikkortstillverkarna alltid sina rekommendationer för nätagg för att skydda sina egna produkter och garantier.
Cougar har stora planer för sitt nätaggregatsutbud som man ska utöka både med nya budgetmodeller för runt 300-400 kronor, samt nya toppmodeller med 80 Plus Gold certifiering tidigt nästa år.
Den enda riktiga trendspaningen fanns i PNY:s monter som visade teknik för att spela spel i 3D. Alla Nvidias nya grafikkort har stöd för 3D Vision-tekniken som för närvarande kräver särskilda 3D-glasögon för att funka. Det är effektfullt och inte tokigt alls, och kan ha framtiden för sig. Men för att slå på bred front måste nog användaren slippa glasögonen. Tekniken ska dock gå att bygga in i framtida bildskärmar så att glasögonen då blir överflödiga.
Det enda som egentligen behövs för att njut av sina senaste spel i 3D är ett Nvidia-baserat grafikkort, 3D-glasögon och tillhörande adapter samt en bildskärm eller projektor med stöd för 120Hz.
De första digitalkamerorna med 3D-teknik har nu också dykt upp på marknaden från tillverkaren Fujitsu och använder sig av dubbla kamerasensorer vinklade in mot varandra. De två bilderna bakas samman till en och på detta sätt kan man själv skapa 3D-bilder med hjälp av två vanliga digitalkameror ur olika vinkel, i teorin i alla fall.
Moderkortstillverkaren MSI hade smällt upp en stor boxningsring mitt i mässområdet på Elmia och här anordnades högljudda tävlingar i allt från Counter-strike till Quake och Call of Duty: Modern Warefare 2. Man hade även den välkända spelklanen Fnatic på besök där utmanare fick ställa upp i Quake Live eller Counter-strike för att försöka vinna lite trevliga priser.
MSI hade precis som PNY fokus på Nvidias 3D Vision teknik men deras nya moderkortsserie Big Bang var huvudnumret. Som alla andra undrade vi givetvis vart det Hydra 200-utrustade Big Bang Fuzion höll hus, men vi får helt enkelt vänta tills nästa år.
Sist och störst hade vi komponenttillverkaren ASUS där man under vinterns DreamHack event hade både överklockningstävlingar och uppvisningar i World of Warcraft. ASUS hade en av de största montrarna på mässområdet och med läktare för de som vill följa överklockningstävlingen ASUS ROG Showdown, eller se medlemmar ur World of Warcraft-klanen Paragon raida Live.
Vi följde ASUS ROG Showdown minutiöst på NordicHardware och som bekant gick slutsegern till en tyske överklockaren Boris "Stummerwinter" Küntzler med vårt svenska hopp Jon "elmor" Sandström på en hedrande andraplats. Tävlingen bjöd på överklockning i världsklass och avslutades med lite fri överklockning där deltagarna tillsammans kämpade med bland annat fyra stycken Radeon HD 5870 grafikkort i en CrossFireX konfiguration.
Sammanfattning
Ska vi försöka summera DreamHack Winter 2009 så är det några observationer vi tar med oss hem efter eventet. Ute i de stora hallarna satt det mestadels unga killar framför datorskärmarna. Vid en helt ovetenskaplig undersökning av NordicHardware var World of Warcraft, Call of Duty, Counter Strike och Left for Dead det mest spelade. En annan iakttagelse var att överraskande många som hade bärbara datorer som spelmaskiner. Dessutom hade förvånansvärt många daterade skärmar med sig. Kanske hade de tagit med sig fulskärmen till Dreamhack och lämnat finskärmen hemma, eller så lägger många unga gamers hellre pengarna på annat än en skärmuppgradering.