3D-grafikkort – då och nu

0

Vi tipsade för ett tag sedan om en CPU-guide på Anandtech där man samlat stora mängder information om mer eller mindre alla x86-baserade processorer som lanserats de senaste 5-8 åren.
Som utlovat har man nu publicerat en GPU-guide som tar upp alla grafikkort som lanserats, av ATI eller NVIDIA, sedan lanseringen av den första äkta GPUn (GeForce 256), Graphics Processing Unit.


Artikeln innehåller enorma mängder information om alla dessa kretsar som klockfrekvenser för GPU/minne, antal transistorer, antal pixel/vertex-pipelines m.m.
Utöver de grundläggande specifikationerna tittar man närmare på vad som hänt inom grafikkortstillverkning och då speciellt den inte så hälsosamma ökningen av grafikkärnornas yta. Något som med största sannolikhet ligger bakom mycket av ATI och NVIDIAs tillverkningsproblem.


Man har med hjälp av specifikationer och chipsetarkitekturer även gett sig på den avskräckande uppgiften att räkna fram ett teoretiskt prestandavärde för alla grafikkretsar. Ett värde som naturligtvis ska tas med en stor nypa salt, men som ändå ger en intressant bild av grafikmarknaden idag och hur den står sig mot tidigare generationer.


“For those that are impressed by the rate of progress in the CPU world, it pales in comparison to recent trends in 3D graphics. Just looking at raw theoretical performance, since the introduction of the “World’s First Graphics Processing Unit GPU”, the GeForce 256, 3D chips have become about 20 times as fast.”


För alla som är intresserade av grafikkort kommer Anandtechs artikel säkerligen vara intressant läsning. Hela artikeln hittar man här.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments