ARTIKEL Finska mjukvaruutvecklarna Futuremark har idag rullat ut sin senaste version av testsviten 3DMark. Denna gång är det som väntat grafiktekniken DirectX 11 som står i fokus och för en gångs skull är Futuremark faktiskt sena till festen. Grafikkort med DirectX 11-stöd har funnits på marknaden i mer än ett år, men nu är det dags för dem att svettas ordentligt i detta tunga prestandatest.
Futuremark har under ett drygt decennium varit en av de ledande utvecklarna av prestandatester för datormarknaden. Även om företagets 3DMark-testsvit är den mest kända här på NordicHardware har Futuremark testsviter för en mängd olika plattformar, bland annat bärbara datorer, webbläsare och smartphones.
3DMark-sviten har dock alltid legat oss entusiaster och överklockare varmt om hjärtat och faktum är att någon version alltid varit representerad i vårt svenska mästerskap i datorprestanda och överklockning de åtta åren som tävlingen anordnats. Ironiskt nog är 2010 första gången då inte 3DMark finns med som testmjukvara, men istället har deltagarna i SMPC2010 chansen att vinna sina egna licenser till den purfärska testmjukvaran.
Om vi ska gräva oss lite djupare in i 3DMark 11 kan vi först ta en titt på de systemkrav Futuremark spikat för testsviten.
- 1,8 GHz CPU från Intel eller AMD
- 1GB internminne
- Windows 7 eller Windows Vista
- Grafikkort med stöd för DirectX 11
- 1,5 GB hårddiskutrymme
Här finns inga konstigheter alls och systemkraven är faktiskt ganska låga för att vara Futuremark. Men den springande punkten är givetvis DirectX 11, med andra ord krävs det ett grafikkort ur AMD Radeon HD 5000/6000 eller NVIDIA GeForce 400/500-serierna.
Nyheter i 3DMark 11 – Fysiktester för CPU
Futuremark har som namnet avslöjar utvecklat mer eller mindre hela sin testsvit kring Microsofts nya grafikbibliotek DirectX 11. Futuremark poängterar att deras egenutvecklade grafikmotor drar nytta av alla nya funktioner i DirectX 11, bland annat tessellation, compute shaders och flertrådsstöd.
Testsviten består av 6 olika deltester och fyra av de fokuserar på ren grafikrendering där man blandar friskt med olika DX11 effekter. Ett av testerna är dedikerat för fysikaccelerering och här tar Futuremark hjälp av Bullet Physics, en motsvarighet till NVIDIA PhysX men som på grund av sin öppna källkod är tillgänglig för alla och i detta fallet körs på systemets CPU. Det sista testet är ett kombinerat test med både grafik- och fysikeffekter.
Futuremark bygger även vidare på det system man startade vid lanseringen av 3DMark Vantage. Man använder sig av ett flertal förinställda testlägen – så kallad presets. I 3DMark 11 kallas dessa presets Entry, Performance och Extreme och de går efter följande inställningar.
Som synes har Futuremark satsat fullt ut på 16:9 formatet när det gäller upplösningar och det är ganska lätt att förstå med tanke på att nästan alla bildskärmar som säljs idag använder sig av detta format. Standardtestet heter precis som i 3DMark Vantage Performance och har faktiskt lägre upplösning än i tidigare nämnda test, då var standardupplösningen 1280×1024 pixlar, men 3DMark 11 är givetvis ett mycket mer krävande test överlag. Inte minst i Extreme presets där man slänger på extra mycket tessellering och ökar upplösningen till 1920×1080 pixlar.
Förutom dessa tre presets kan användare med en Advanced Edition licens även ställa in sina egna inställningar för att exempelvis jämföra prestandan vid en viss sorts belastning.
Futuremark rullar ut 3DMark 11 i tre olika versioner, en gratis kallas Basic en konsumentlicens kallad Advanced och slutligen en företagslicens kallad Professional. Här nedan är en närmare förklaring på vad som skiljer dessa tre versioner åt.
Här nedan ser vi hur applikationen ser ut och vilka flikar som låses upp med de olika versionerna.
Efter att man kört igenom sina tester får man ett resultat som sedan kan sparas på hårddisken (Advanced Edition) eller laddas upp på Futuremarks Online Results Browser där man kan jämföra sina resultat med andra användare och system.
När vi nu vet hur det fungerar kan det vara dags att kika närmare på de olika deltesterna och vi börjar med de fyra 3D-testerna.
Det första grafiktestet utspelar sig i havets djup och med en ubåt i ett mörkt vatten är det inte helt överraskande en del spännande ljuseffekter och skuggor som aktiveras i detta test. Futuremark har använt sig av volymetrisk belysning samtidigt som man använder sig av efterbearbetning för att skapa kameralins effekter. I detta test används ingen tessellering.
Här nedan finns en högupplöst video av hela Graphics Test 1.
Vi hoppar därmed vidare till Graphics Test 2 där vi återigen befinner oss under vatten. Det blir mer volymetrisk belysning och skuggeffekter. Samtidigt som vi ser de första tesselleringseffekterna på stenar, klippor, växter och havsbotten. Här nyttjar man även efterbearbetningseffekter för att lägga till skärpedjup (depth of field).
Här nedan finns en högupplöst video av hela Graphics Test 2.
I Graphics Test 3 har vi tagit oss upp ur vattnet och befinner oss istället i en maya-liknande djungel där vi man fortsätter med tydliga ljuseffekter från solen och skuggor vid vegetation och statuer. Även här lägger man in skärpedjupseffekter.
Här nedan finns en högupplöst video av hela Graphics Test 3.
I det sista grafiktester – Graphics Test 4 – har mörkret lagt sig i djungeln och belysningen kommer nu från Antec-jeepens lyktor och månen. Flera ljuskällor samt kameralinseffekter samsas med relativt hög grad av tessellering som garanterat kommer kräva sitt grafikkort.
Här nedan finns en högupplöst video av hela Graphics Test 4.
Med grafiktesterna klara går vi vidare med de två sista deltesterna.
Deltest fem kallas Physics Test av Futuremark och är precis vad det låter som. Ett test som fokuserar på så kallade fysikeffekter. I detta fallet en mängd rörliga objekt som alla beter sig annorlunda efter fysikens lagar. Detta test använder sig av en relativt låg upplösning oavsett preset och här finns inga grafiska effekter, allt fokus läggs på systemets CPU som får hantera fysikeffekterna.
Här nedan finns en högupplöst video av hela Physics Test.
Sist men inte minst har vi så ett kombinerat fysik- och grafiktest. Här ser vi hur en mängd stenblock och pelare kastas runt samtidigt som processorn hanterar dessa fysiksimuleringar ser grafikkretsen till att ge pelarna och miljön en rejäl dos av tessellering, volymetrisk belysning och lite soft-body fysikeffekter med hjälp av DirectCompute.
Här nedan finns en högupplöst video av hela Combined Test.
Futuremark har sin vana trogen lyckats få även de mest kraftfulla grafikkretsar på knäna i sin nya prestandasvit. Vi hade tyvärr inte alla grafikkort vi ville inne i testlabbet, men de kort som fanns på plats lät vi ta en snabb runda genom 3DMark 11 Performance. Alltså det standardtest som merparten av användare kommer att nyttja.
Resultaten ger ytterligare ett bevis på att NVIDIA är dem som sitter inne på den mest kraftfulla DirectX 11-arkitekturen i dagsläget. Bilden lär förändras drastiskt när AMD om en dryg vecka lanserar sina nya flaggskepp i Radeon HD 6900-serien. Men om det räcker för att jaga ikapp NVIDIA återstår att se.
3DMark 11 är ett renodlat prestandatest och ska givetvis inte misstas för ett vanligt spel. Testsviten finns tillgänglig för alla i sin Basic-version från och med idag men för dem som vill testa sitt system och inte minst sitt DirectX 11-grafikkort. Redan i den annonsbaserade Basic-versionen finns det möjlighet att jämföra sina resultat mot tusentals andra system och användare på både Futuremarks egen databas och andra lösningar som exempelvis populära Hwbot.org.
En Advanced Edition licens kostar 19,95 USD vilket motsvarar runt 140 kronor inklusive moms. Med en advanced-licens får man helt andra möjligheter att testa och utvärdera sitt system, inte bara med flera presets utan även egna inställningar och fritt antal uppladdningar av resultat. Att betala för rena testprogram hör knappast till vanligheterna, men med Futuremarks community och det breda användandet av 3DMark-sviten kan det vara värt pengarna. Inte bara för att det är kul att försöka optimera prestandan i sitt system, utan något man faktiskt även kan spara pengar på.
Värt att komma ihåg är dock att de 30 första inskickade resultaten i årets svenska mästerskap i datorprestanda och överklockning kommer att belönas med en 3DMark 11 Advanced-licens, så länge det är ett giltigt resultat i någon av våra två tävlingskategorier kan man räkna med att få en 3DMark 11-licens på lådan.
För den som inte har ett eget DirectX 11-grafikkort finns här nedan högupplösta filmer av alla tester, samt de två ljuddemos som även finns i sviten.
hum, ni borde jämföra med gtx 460/470 vs 6850/6870 nu blir ovanstående diagram snedvridet med 570/580 då de korten kostar dubbelt så mycket.
är ni sponsrade av nvidia?
Ja i en perfekt värld hade vi givetvis haft med fler kort. Tyvärr hade vi inte alla hemma och tiden var knapp. Men jag ska ligga på Jonas om han kan komplettera lite med eventuella kort vi sitter på. Valet var att köra med de kort vi hade eller inte köra tester alls, vi valde det förstnämnda.
Sen kommer det ju färska siffror nästa vecka med HD 6900 som jag vet du är intresserad av flopper. 😉
Mina P5135 verkar vara rätt hyffsade då med mitt GTX 480 och en i7-960. Systemet varit igång ca 24h och installerades för en månad sedan eller nått.
//Jimmy
Jag får väl också vara nöjd med mina 51xx som jag fik från mitt snålt överklockade HD5870 och en oklockad I7 966
https://www.nordichardware.se/swforum/showthread.php?137106-3DMark-11-Resultat!&goto=newpost
Släng in era resultat där!
[quote name=”hirsch”]https://www.nordichardware.se/swforum/showthread.php?137106-3DMark-11-Resultat!&goto=newpost
Släng in era resultat där![/quote]
Mycket bra initiativ! Ska se till att skriva en nyhet om det senare.
Får väl se till att stänga ner mina 45 firefox fönster och köra en runda med arbetsburken. 😉