UL Benchmarks har nu bekräftat att det syntetiska testet 3DMark Time Spy under hösten kommer att få stöd för ray tracing i realtid i form av DirectX Raytracing.
UPPDATERING: Det rör sig inte om en uppdatering till Time Spy, utan det blir ett helt nytt test fokuserad på DirectX Raytracing. Läs mer här.
Ray tracing (strålspårning) i realtid är det nya heta inom spelgrafik. Nvidia lade större delen av sin presentation i samband med startskottet av årets Gamescom-mässa på att tala om sin teknik kallad RTX, men även andra tekniker för ray tracing är på väg.
Bland dessa finns DirectX Raytracing (DXR). Denna teknik blir inte begränsad till Nvidias grafikkort, utan blir en del av gränssnittet DirectX 12. Nu har UL Benchmarks bekräftat till TechSpot att testsviten 3DMark Time Spy kommer att uppdateras med DXR-stöd inom kort.
Något exakt datum för när DXR-implementationen kommer att ske har i skrivande stund inte angivits. UL menar dock att testsviten kommer att uppdateras omkring samma tid som uppdateringen “Redstone 5” till Windows 10 lanseras. Vilket väntas ske under slutet av september månad.
Ovanstående video på den uppdaterade versionen av Time Spy visades först upp under årets upplaga av Game Developers Conference (GDC) i mars. I en egen kommentar till Youtube-klippet menar UL Benchmarks hur DXR används för att förbättra kvalitén hos realtidsreflektioner. Kommentaren påpekar även hur ett ensamt “nuvarande” grafikkort använts för att driva demonstrationen. Vilket med tanke på att den publicerades i mars kan betyda ett Pascal-baserat grafikkort från Nvidia eller Vega-baserat grafikkort från AMD. Exakt vad det rör sig om för grafikkortsmodell är dock oklart och hur stödet för DXR kommer att se ut från de två “lagen” går inte heller att säga säkert just nu.
TechSpot skriver även att UL Benchmarks inte har bekräftat om det endast blir Time Spy som får en uppdatering eller om andra syntetiska tester som till exempel Heaven får DXR-stöd. Det är inte heller bekräftat om ett helt nytt test just för DXR-testande kommer att lanseras eller ej.
Intressant! Saxat… “Ovanstående video på den uppdaterade versionen av Time Spy visades först upp under årets upplaga av Game Developers Conference (GDC) i mars. Kommentaren påpekar även hur ett ensamt “nuvarande” grafikkort använts för att driva demonstrationen. Vilket med tanke på att den publicerades i mars betyder ett Pascal eller Vega-baserat grafikkort. // Det skulle då betyda att AMD redan har stöd för DXR och även prestanda nog, som det verkar av kommentaren. Om det nu är ett AMD kort, vill säga. Skulle vara kul att se en form av test mellan AMD och Nvidia kort, lite för att avgöra… Läs hela »
Jo AMD har sitt eget Ray Tracing stöd, vilket jag faktiskt har skrivit lite om för någon dags sedan i någon av trådarna om RTX korten. Tycker det är riktigt konstigt att det bara skrivs om nVidia. Dock ska sägas att AMDs Ray Tracing handlar om ren mjukvara för att bättre utnyttja befintlig GPU medans RTX innehåller Tensor cores som är speciellt utvecklade för just Ray Tracing och kommer antagligen inte att kunna användas till så mycket annat. Just de special utvecklade Tensor cores kommer göra att de nya RTX korten kommer ha betydligt högre prestanda till AMD lyckas släppa… Läs hela »
Ja! Jag känner till deras Raytracing som dom släpte i Mars tror jag det var, det skrevs då att det endast var för mjukvarutvecklare, senare så framkom att det var mer än så… När det gäller Nvidias 2000 serie så är väl Tensor endast avsedda för beräkning, hårdvarustödet för Raytracing ska vara separat. Om jag nu förståt det rätt… Vill nog inte spekulera så mycket vilket som är snabbast förrän ma sett tester, tänker här på att det är rätt många nya instruktioner i Vega som ännu inte blivit använda.. Hursom så skulle det vara kul att se lite tester… Läs hela »
Håller med om att tester är alltid kul. Dock så tror jag du missar var AMD har gjort. För det första så är ingenting endast för utvecklare. Att utveckla någonting för utvecklare på hårdvarunivå är tämligen poänglöst eftersom det är en extremt liten grupp samt att produkten de utvecklar måste användas av någon och kan du inte visa upp ray tracing för slutanvändaren är det tämligen oanvändbart under utveckling. Sedan har du rätt i sak att det är nVidias RT Cores som är själva grunden till Ray Tracing delen av kortet men det skulle aldrig vara genomförbart utan tensor cores.… Läs hela »