Efter att ha testat svenska Starbreeze 5K-upplösta StarVR-headset på IFA tog vi en pratstund om integrering av Tobiis ögonspårningsteknik och framtiden för VR.
Starbreeze har inte bara vuxit fram som en aktad aktör på spelmarknaden utan även tagit stormsteg in på den heta VR-marknaden. Företagets egna VR-headset StarVR har rönt stora rubriker med sin rekordhöga 5K-upplösning och oslagbara synfält på 210 grader. Under IFA 2016 avslöjade Starbreeze och partnern Acer att man nu börjar skeppa de första StarVR-headseten till Imax för implementering i VR-biografer runt om i världen. En affär som företagets vd Bo Andersson i en diskussion på IFA påpekar är en mycket stor framgång för Starbreeze. VR behöver material för att verkligen få fäste på marknaden och genom att vända sig till Imax som livnär sig på att just skapa högklassigt material tror sig Starbreeze ta sig in på VR-marknaden från rätt håll.
Efter Acers presskonferens där Bo Andersson medverkade på scen fick vi chansen att prata närmare med Starbreeze teknikchef Emmanuel Marquez om företagets nya satsning men även framtidsvisioner. I intervjun diskuteras fördelarna med att integrera ögonspårning i ett VR-headset, specifikt teknik från svenska Tobii, samt hur man redan tittar på att utöka upplösningen i sitt headset trots att man redan är marknadsledande på denna punkt.
Vi får även bekräftat mer planer för en konsumentmodell av StarVR, som inledningsvis blir mer för företag än traditionella konsumenter.
Missa inte heller vår provkörning av StarVR på IFA 2016 som du kan se här.