Gears of War 4 lanseras nästa månad. Och utvecklarna The Coalition har jobbat hårt för att få både Xbox One och PC versionerna så bra som möjligt.
Mycket tid har lagts ner på att optimera spelet grundligt säger The Coalition. Även om spelets texturer i grund och botten är gjorda för 4K-upplösning och en monsterdator att spelas på så vill utvecklarna inte exkludera spelare som sitter på äldre hårdvara.
Directx 12 är enligt The Coalition den största anledningen till att de har kunnat göra spelet så väl optimerat. Entusiaster med ett GTX 1080 och en relativt modern i7-processor samt en saftig uppsättning RAM-minne kommer att kunna driva spelet i 4k-upplösning med 60 bilder i sekunden. En imponerande prestation med tanke på hur mycket bloom, partikeleffekter och annat ögongodis som spelet är fullproppat av.
Gears of War 4 – Optimerat för SLI/Crossfire och framtidens hårdvara
Gears of War 4 ska även vara optimerat för system med flera grafikkort. SLI och Crossfire är något som utvecklarna har lagt stor fokus vid och spelare med två eller fler grafikkort kommer att kunna se en märkbar skillnad i spelprestanda. Något som inte alltid håller fokus hos utvecklare.
Nog för att Gears of War 4 kommer att ha förvirrande mycket inställningar som spelarna kan pilla med för att få ut det mesta av sin spelupplevelse. Spelet har även en “Insane” inställning för grafiken, och denna nivå är menad för entusiaster vars datorer använder sig av de absolut senaste grafikkorten i SLI eller Crossfire. Den är även där för att spelet fortfarande ska kunna avnjutas i all sin glans på kommande hårdvara.
Vanligtvis brukar det ses som ett tecken på dålig optimering när ett spel behöver hårdvara vars prestanda endast existerar i konsumenternas fantasi. Men detta är då som en sorts framtidssäkring. Om man till exempel idag har en dator som kan klassas som en riktig spelmaskin, men man finner spelet otroligt njutbart och roligt, så kommer man att kunna hoppa in i spelet igen om något år eller så när man uppgraderat sin hårdvara ytterligare och öka grafikinställningarna ännu mer. The Coalition menar alltså att spelet har inställningar designade för att spelet inte ska bli utdaterat lika fort som spel annars blir.
Horde Mode 3.0 fräschar upp seriens klassiska överlevnadsutmaning
Horde Mode är något som Gears of War spelare avnjutit sedan det allra första spelet.
Det är ett simpelt upplägg – Du ska överleva 50 vågor av fiender som blir ständigt svårare och svårare.
I Gears of War 4 så har utvecklarna piffat upp Horde Mode i form av ett nytt klass-system. Nu har alla spelare en roll att fylla som inte bara går ut på att sitta bakom ett skydd och överleva. Lyckas man fylla sin roll så belönas man med spelvaluta som senare kan spenderas på boost-kort, en typ av små uppgraderingar för din klass.
Till exempel så finns det en klass som kallas för ‘Scout’ vars uppgift för att tjäna erfarenhetspoäng är att att springa runt på slagfältet och plocka upp en speciell typ av loot från fienden. Han måste dock plocka upp dessa under en aktiv fiendevåg. Vilket kan leda till minst sagt actionspäckade närstridskamper.
Ett skepp kommer lastat – med tonvis av grafikinställningar
Som om allt detta inte vore nog så kommer Gears of War 4 med en uppsjö av grafikinställningar tillgängliga för spelare att skräddarsy sin spelupplevelse med. Utvecklarna vill att så många som möjligt ska kunna spela Gears of War 4 utan att behöva dras med lagg eller få bildrutor per sekund.
- Dynamic resolution scaling (turn on/off, pick a percentage)
- Enable async compute
- Enable tiled resources
- Lock/unlock frame limit
- Disable vsync
- Field of view
- Display performance stats
- Character texture detail
- World texture detail
- Effects texture detail
- Lighting texture detail
- Texture filtering (up to 16x anisotropic)
- Anti-aliasing quality
- Temporal AA sharpening
- Foliage draw distance
- World level of detail
- Character level of detail
- Motion blur quality
- Motion blur intensity
- Light shaft quality
- Light scattering quality
- Lens flare quality
- Bloom quality
- Shadow quality
- Capsule shadow quality
- Screen space shadow quality
- Ambient occlusion quality
- Ambient occlusion intensity
- Post process quality
- Screen space reflections
- Enable environment reflections
- Enable refractions
- Particle spawn rate
- Sharpening
En något absurd mängd olika inställningar jämfört med många andra speltitlar idag. The Coalition har även gått så pass långt att det till och med finns en separat grafikinställningsmeny dedikerad till grafiken i spelets filmsekvenser som är gjorda i realtid och inte är några filmklipp som spelas utan alltid renderas i spelmotorn och bör ge en smidigare övergång mellan spel och filmsekvenser.
Om The Coalition och Microsoft lyckas göra detta till den tungviktare på PC som dem har satsat på att det ska bli återstår att se. Gears of War 4 släpps den 11 Oktober världen över till Xbox One och Windows 10.
Köp av utvalda grafikkort från Nvidia kommer även att skeppas med en kopia av Gears of War 4.