När “Project Scorpio” först kom på tal hävdade Microsoft att konsolen ska vara kapabel för äkta 4K-spelande. Något som slösar resurser enligt Id Software.

Project Scorpio ska enligt Microsoft vara deras kraftfullaste konsol någonsin. Konsolen ska nästa år erbjuda en beräkningskraft på 6 teraflops och 320 GB/s bandbredd. Microsoft fokuserar på att leverera äkta 4K-spelande med den kommande konsolen, dock är inte alla spelutvecklare lika entusiastiska.

Microsofts Albert Penello menar att företaget siktar på att skapa en konsol som kan spela i 4K-upplösning med samma flyt som deras nuvarande Xbox One spelar med i 1080p-upplösning. Men också att det är helt upp till spelutvecklarna att välja vart fokus ska läggas när det kommer till att utnyttja kraften i Project Scorpio.

Doom 4K

4K på Project Scorpio och konsoler är slöseri

Tiago Sousa från Id Software hävdar att även om den kommande konsolen kommer att klara spelande i 4K-upplösning så är det ett slöseri med resurser att fokusera på den högre upplösningen. Sousa menar att spelutvecklare istället bör lägga sin fokus på vanlig 1080p-upplösning. Men också att utnyttja kraften i Project Scorpio för att öka antalet bildrutor per sekund.

Anledningen till sågningen av 4K-stöd på konsol menar Tiago är just det att Project Scorpio är en konsol. Avståndet mellan spelaren och skärmen (I flesta fall TV:n) är så pass stort att 4K ska vara onödigt att lägga tid och resurser på. Fler bildrutor per sekund och överlag mer avancerade teknologier i 1080p-upplösning hävdar Id Software borde vara högre prioritering.

Onödigt med 4K-upplösning
Vad tycker du, är 4K bara ett slöseri med resurser?

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
3 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
pege63
8 Årtal sedan

Öka antalet bildrutor per sekund istället för en massa lull lull och lägg 4K på uppspelning av film istället.

Bengt-Arne Johansson
8 Årtal sedan

Lite tokigt det där, för inte kan en TV gå över 60Hz, den TV som säljs som 120Hz som ex. låter ju den egna interna bildprocessorn bearbeta nuvarande och nästa bildruta för att lägga in en (imaginär) bild däremellan. Med andra ord så är det inget som spelkonsolen kan dra extra nytta av, det bara finns där och är helt utanför den’s kontroll. “Sub-field” är ju nästa grej som bara talar om hur många gånger en bildpunkt blinkar/moduleras per bildruta, så på en 100/400Hz betyder det en imaginär bild mellan varje bildruta på 50Hz + att bildpunkterna för varje bild,… Läs hela »

Anton Karmehed
Admin
8 Årtal sedan

Du har rätt i att en TV inte uppdaterar mer än 60Hz idag Bengt-Arne. Problemet med många titlar på konsol är att de inte kan nå 60 fps utan att den grafiska kvalitén får stryka på foten eller för den delen levererar en ojämn bildfrekvens pga att det inte finns tillräckligt med kraft. Så det PS4 Pro eller Xbox Scorpio skulle kunna medföra och som PS4 Pro redan gör är en stabilare frame rate och bättre bildkvalité vid 1080p. Högre uppdateringsfrekvens än 60 Hz lär du inte få på konsol inom en förutsägbar framtid tyvärr. Förutom när du kör VR… Läs hela »