Handeln över nätet fullständigt exploderade under Black Friday. Det framgår i statistik från DIBS och Prisjakt, som kartlagt svensk e-handel under dagen.
Black Friday är som bekant en amerikansk konsumenttradition, som karaktäriseras av mängder av prissänkningar som en inspark för årets julhandel. Dess intåg på den svenska marknaden är en förhållandevis ny företeelse, men intresset har vuxit explosionsartat med nya rekord varje år.
År 2016 blev inget undantag, och enligt siffror från Prisjakt samt betalningstjänsten DIBS har årets Black Friday slagit flera nya rekord. Prisjakt har fört statistik över antal klick ut till återförsäljare, vilket ökat med 74 procent jämfört med Black Friday 2015. Jämfört med en genomsnittlig fredag i november rör det sig om en ökning på 584 procent.
Väl ute hos återförsäljare tyder DIBS data på att den totala omsättningen ökat med 59 procent från föregående år. Det totala antalet köp ökade i sin tur med 21 procent. Att omsättningen ökar mer än vad volymen gör antyder att svenska konsumenter handlat för högre summor per köp än under 2015.
Ljud, bild, datorprodukter och spel i topp
Statistiken från Prisjakt ringar även in vilka kategorier och produkter som väckt störst intresse för svenska konsumenter. De mest klickade kategorierna på Prisjakt var de tre stora hemelektronikkategorierna: datorer & delar, ljud & bild samt spel & spelkonsoler. Det är även de kategorier som tenderar att ligga i topp under “vanliga” dagar på Prisjakt.
De tre produkter som väckte allra störst intresse under dagen var Playstation 4 (som rabatterades i flera olika utföranden), hörlurarna Bose Quietcomfort 35 och TV:n Samsung UE60KS7005.
De mest intensiva shoppingtimmarna
Från DIBS statistik framgår även hur inköpen fördelats under dygnet. Allra flest köp per timme uppmättes under förmiddagen, mellan klockan 09 och klockan 10. Med andra ord tycks många svenskar föredra sin e-shopping i lugn och ro till morgonkaffet. Totalt 6 procent av all Black Friday-handel skedde under den här timmen.
Näst flest köp per timme var senare på kvällen, mellan klockan 20 och 21. Här skedde strax under 6 procent av alla inköp. En tredje timme som sticker ut ur statistiken är i början av dygnet, mellan klockan 01 och 02 – fler konsumenter än någonsin satt uppe för att knipa fynd tidigt.
Hur var din Black Friday?
Gjorde du några bra fynd under dagen? Eller höll du snarare i pengarna till någonting annat? Dela gärna med dig om dina erfarenheter och tankar om Black Friday i kommentarsfältet!
Flera av de erbjudanden som samlats på Nordichardwares Black Friday-sida är fortfarande tillgängliga hos återförsäljare. Missa därför inte att ta följa den här länken och ta en titt om du inte gjorde det förra veckan!
En påse chill nötter för en tia på NetonNet va allt jag kom hem med 🙁 men jag trösta mig med att beställa en olivfärgad 1TB Xbox One S från El-Giganten senare på kvällen och det funka det med 🙂
Själv blev det en LG Signature OLED65E6V som kommer om vecka.