The Division – Den postapokalyptiska shootern för Ubisoft har nu fått Directx 12-stöd. Mellan AMD och Nvidia står det klart vems kort som gynnas mest av DX12.

Det var under helgen som The Division fick sitt efterlängtade Directx 12-stöd. En rysk hemsida kallad GameGPU passade då på att jämföra grafikkorten RX 480 från AMD och GTX 1060 från Nvidia för att se hur dessa presterade i Directx 11 respektive Directx 12.

Båda grafikkorten testades med de senaste drivrutinerna som fanns tillgängliga vid testtillfället och det blev uppenbart att RX 480 gynnas mer av Directx 12 än GTX 1060.

AMD fortsätter markera DX12 som sitt revir

GameGPU som utförde dessa tester använde sig av ett system baserat på ett Gigabyte X99 UD 7 WiFi moderkort. På detta satt även en Intel Core i7-5960X och 32 gigabyte (GB) RAM. I Directx 11 lyckades RX 480 8GB leverera i snitt 60 bildrutor per sekund (FPS).
GTX 1060 6GB låg i snitt på 59 FPS. Dock hade Nvidia övertaget när det kom till lägsta antalet bildrutor per sekund. Nvidia dippade inte lägre än 41 där AMD halkade ner ända till 34.

I Directx 12-läget så förändrades resultaten helt. RX 480 snittade i DX12 cirka 65 FPS med 35 som lägstanivå. Här såg dock inte GTX 1060 någon större skillnad i prestanda och låg i snitt på 61 FPS med 42 som lägst. Enligt GameGPUs tester resulterade detta i att RX 480 var 16 procent snabbare än sin rival när The Division spelades i Directx 12-läge.

Nvidia får fördel endast när CPU är flaskhals

Även de tester som tyska ComputerBase utförde visar liknande resultat. Om än mycket jämnare siffror. RX 480 visar en tydlig prestandaökning när man går över till DX12. Medans GTX 1060 till och med tappar FPS i deras tester när DX12 aktiveras.

Det visara sig samtidigt att även Nvidia kan vinna prestanda med Directx 12. Dock endast i de lägen där CPU blir flaskhalsen i systemet. Vilket vi kan skönja i 1080p-upplösning med GTX 1080. I de tester där grafikkortet blir en tydligare flaskhals är det snarare så att Nvidia tappar i prestanda med Directx 12.

Oklart vad som är anledningen till prestandaskillnaderna

Det har länge käbblats kring om hur mycket AMD faktiskt kommer att gynnas utav Directx 12. Hittills så är det inte mer än en handfull uppsättning av spel som faktiskt har stöd för det. Men fler och fler spel lägger till DX12-stöd och det blir mer och mer tydligt – AMD gynnas, medans Nvidia dessvärre verkar stå och trampa vatten. Nvidia ser allt ifrån ytterst marginella prestandaskillnader – eller ingen skillnad alls när DX12 kommer in i bilden. Om detta beror på att Nvidia redan har så väloptimerade DX11-drivrutiner eller för att AMD har en GPU-arkitektur som mer gynnas av DX12 är svårare att fastställa.

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments