Ögonspårningssystemet Tobii har lärt sig nya trick till CES 2017. Nu håller datorn koll även på dina huvudrörelser, så att du kan styra dina spel med nacken.
Vi har bekantat oss med svenska Tobii på tidigare teknikmässor, vi har även fått möjlighet att testa färdiga produkter med stöd för ögonspårningstekniken. I år skyltar man på CES med en ny version av styrsystemet, samt pratar om vad som ligger vid horisonten.
Tobii håller koll på både huvud och ögon
Precis som tidigare versioner av Tobii kan kamerasystemet i en kompatibel skärm eller dator se hur du rör dina ögon, och översätta det till kameraförflyttningar i spelet. I spel med enklare stöd kan du främst använda ögonen för att flytta kameran eller styra din karaktär, medan spel djupare stöd tillåter mer avancerade kontroller som att låsa siktet vid mål eller aktivera andra funktioner.
Med den senaste generationens sensor går det även att styra spelet med hjälp av dina huvudrörelser. Sensorn känner av hur du rör både huvud och ögon, så att du till exempel kan styra din karaktär med nackrörelser och kameran med blicken.
Siktet inställt på VR
Tobii ger en häftig inlevelse redan i sitt nuvarande utförande, men målet i längden är att ta samma teknik även till VR-lösningar. En av de stora begränsningarna med modern VR är att bilden är statiskt fokuserad, och ändras inte beroende på var i VR-glasögonen du tittar.
Genom att bygga in ögonspårning så som den Tobii utvecklar går det dels att öka inlevelsen med realistiska fokuseffekter, och dels att ge bättre prestanda. Bland annat har Nvidia redan VR-funktionalitet som renderar periferibilden i lägre upplösning för att ge mer prestanda över till det som är framför dig. Men hjälp av ögonspårning kan beräkningskraften fokuserat specifikt på det objekt eller avstånd du tittar på, medan resten av scenen renderas i lägre upplösning.
En sådan lösning ligger fortfarande en bit bort, och det finns inte heller någon prototyp att testa på mässan. Men att funktionen aktivt arbetas på är ett steg i rätt riktning, och kan mycket väl vara en knuff som VR behöver för att få bättre fotfäste och leverera bättre spelupplevelser framöver. Mer information om Tobii i samband med VR förväntas dyka upp i samband med Game Developer Conference vid månadsskiftet februari-mars.
Andra nyheter från CES 2017