Efter att EU-domstolen sågade svenska riktlinjer för lagring av kunduppgifter trotsar nu Bahnhof svenska Post- och telestyrelsen och kapar sin lagring.
Sedan EU införde direktiv för att begränsa hur europeiska internetleverantörer får lagra kunduppgifter såsom IP-adresser har svenska operatörer fortsatt med datalagring enligt tidigare modell. Detta då svenska Post- och telestyrelsen (PTS) har ställt fortsatta krav om lagrade kunduppgifter för brottsbekämpning.
Frågan har sedan drivits vidare i EU-domstolen, som strax innan årsskiftet lämnade ett tidigt utlåtande som dömer ut svensk datalagring. Detta då lagringen av kunduppgifter anses vara för integritetskränkande i relation till dess nytta.
IP-adresser raderas efter 24 timmar
Nu har den svenska operatören Bahnhof gått ut med ett pressmeddelande som gör gällande att kunduppgifter såsom IP-adress kommer lagras i högst 24 timmar, och därefter raderas. Detta i kontrast till Post- och telestyrelsens direktiv om att uppgifter ska lagras i minst sex månader.
Bahnhof blir en av de första svenska internetleverantörerna som aktivt gått ut med besked om kapad datalagring efter EU:s besked. Detta ligger givetvis i linje med företagets marknadsföring och varumärke, som till stor del bygger just kring integritet på internet. Oavsett motiven bakom beslutet innebär Bahnhofs ställningstagande ett exempel som kan komma att ge avtryck även hos andra internetleverantörer.
Vad som återstår att se är när eller om fler operatörer kommer följa samma linje, och hur PTS kommer svara på att Bahnhof går efter EU:s direktiv snarare än svensk lagstiftning.
Vi är medlemmar av EU och har då även förbundigt oss att anpassa Svensk lag efter EU’s lagstiftning, så överenstämmer inte Svensk lag med EU’s lagar och direktiv så har Sverige misslyckats.
—
Är uppriktigt riktigt bra att Bahnhof står på sig när vi mer och mer går över till ett övervakningssamhälle.
Bravo, Bahnhof !…
Henri