Utvecklingen av Directx 11 och Directx 12-versioner av Star Citizen kommer att upphöra då Roberts Space Industries väljer att endast fokusera på Vulkan.
Roberts Space Industries (RSI) kommer att överge Directx 11 och Directx 12 (DX12)-versionerna av sitt kommande spel Star Citizen. Istället väljer man att hädanefter endast utveckla spelet till Vulkan. Anledningen till detta val är att Vulkan har stöd för alla Windows-versioner samt Linux.
Valet av RSI att fokusera endast på Vulkan hädanefter kommer att låta spelsugna som använder sig av till äldre operativsystem att spela spelet utan att först behöva uppgradera till det absolut senaste.
“Years ago we stated our intention to support DX12, but since the introduction of Vulkan which has the same feature set and performance advantages this seemed a much more logical rendering API to use as it doesn’t force our users to upgrade to Windows 10 and opens the door for a single graphics API that could be used on all Windows 7, 8, 10 & Linux.” – Ali Brown, RSI.
Roberts Space Industries kan återvända till DirectX för Star Citizen
RSI kommer även att få mer resurser för att optimera sitt spel innan lansering då man numera jobbar med en enda API i grunden istället för 3. RSI har dock uttryckt att det inte är en omöjlighet att man går tillbaka till DX12 i framtiden. Men för att det ska ske så ska utvecklarna behöva se att DX12 har ett märkbart övertag jämfört med Vulkan.
Star Citizen har än så länge lyckats samla in över 145 miljoner dollar med fler än 1,7 miljoner köpare som har stött spelet än så länge. Minst sagt imponerande siffror med tanke på att spelet ännu inte har lämnat alfa-stadiet.
trist ska man gissa att AMD vart med på detta dom har ju vart med på denna titel förut?
Allting som gör spelet mindre beroende av Microsoft är bra. Dessutom har det pratats om Linux versioner och det skulle förklara varför inriktar sig på Vulkan till att börja med.