Futuremark – Utvecklaren av den populära testsviten 3DMark tar nu bort AMD Mantle och ersätter det med Vulkan i sitt API Overhead-test.
3DMarks API Overhead-test kommer nu att bestyckas med stöd för Vulkan vilket ersätter AMD Mantle. Då Mantle blev kortlivat och utvecklingen togs sedan över av så kallade Khronos Group som döpte om API:n till just Vulkan.
Vulkan har börjat få ordentligt fäste hos spelutvecklare. Det populära spelet Doom från 2016 kunde spelas med antingen Vulkan eller OpenGL 4.5. Med flera som prisade spelets prestanda i Vulkan-läget.
Roberts Space Industries, utvecklaren av Star Citizen gick tidigare i veckan ut med att man kommer att avsluta utvecklingen av spelet i DirectX 11 & 12 för att endast fokusera på Vulkan.
Futuremark tar betalt för sitt API Overhead-test
3DMarks API Overhead-test finns dock inte tillgängligt i 3Dmarks så kallade “basic edition” eller i den demo som finns att hämta hem via Steam. Så vill man testa vilken API som presterar bäst så sin dator så måste man betala för att få tillgång till “Advanced Edition” eller “Professional Edition”.