Sakta men säkert dyker det upp mer information om spelkonsolen Project Scorpio. Enligt uppgifter ska detta bli den första spelkonsolen med Freesync-stöd.
Under förra veckan fick vi en rejäl dos information om Microsofts kommande spelkonsol Project Scorpio. Bland annat sägs spelkonsolen vara tillräckligt kraftfull för att rendera speltitlar som tidigare körts i 900p och 60 bildrutor per sekund i 4K-upplösning med samma antal bildrutor per sekund.
Under huven på spelkonsolen huserar en 8-kärnig CPU med klockfrekvenser på 2,3 gigahertz (GHz). Samt en Radeon GPU med 40 beräkningsenheter och en utlovad beräkningskraft på 6 över teraflops. Detta parat med de 12 gigabyte GDDR5 arbetsminne som GPU och CPU delar på sägs vara tillräckligt för att ta 4K-spelande till vardagsrummet.
Xbox One X | Xbox One S | Playstation 4 Pro | |
---|---|---|---|
CPU | 8 kärnor 2,3 GHz | 8 x Jaguar 1,75 GHz | 8 x Jaguar 2,1 GHz |
GPU | Radeon-krets med 40 beräkningsenheter 1 172 MHz | Radeon-krets med 12 beräkningsenheter 914 MHz | Radeon-krets med 36 beräkningsenheter 911 MHz |
RAM | 12 GB GDDR5 326 GB/s | 8 GB DDR3 + 32 MB ESRAM DDR3: 36 GB/s ESRAM: 204 GB/s | 8 GB GDDR5 218 GB/s |
Tillverkningsteknik | 16 nm FinFET (TSMC) | 16 nm FinFET (TSMC) | 16 nm FinFET (TSMC) |
Lagring | 1 TB HDD | 500 GB/1 TB HDD | 1 TB HDD |
Optisk enhet | 4K UHD Blu-ray | 4K UHD Blu-ray | Blu-ray |
Project Scorpio och Freesync
Digitalfoundry har nu även avslöjat att den kommande spelkonsolen även får stöd för adaptiv bildsynkronisering i form av AMD Freesync. För att nyttja Freesync på spelkonsolen krävs det att den TV-apparat som det ska spelas på har stöd för HDMI 2.1. Dessa TV-apparater finns ännu inte på marknaden utan kommer att börja bli tillgängliga senare under året.
På så sätt så kommer den som vill avnjuta 4K-spelande utan så kallad screen tearing behöva införskaffa en TV med HDMI 2.1 stöd samt Project Scorpio. Spelkonsolen har vid skrivande stund inget fastslaget pris eller lanseringsdatum. Men mer detaljer kring konsolen förväntas röjas under årets E3-mässa som hålls i Los Angeles i juni månad. Det verkar åtminstone som att Microsoft blir först ut på marknaden med en spelkonsol som stödjer adaptiv bildfrekvens. En teknik som tydligt torde maskera prestandadippar och problem i spel när hårdvaran inte riktigt räcker till.
Hoppas att det kommer OLED-TV med 4K och HDR med FreeSync. Äntligen så kan ju “game mode” bli något riktigt bra.
Jag kan bara hålla med Martinot! Jag såg LGs 120 Hz OLED-TV-prototyper på IFA förra året. Ta det med HDR och Freesync då börjar vi fasen snacka gaming-TV! 😀