Id Software, studion bakom spelserier som Doom, Wolfenstein och Quake, lovordar AMD Ryzen och utlovar kommande spelmotorer optimerade för AMD:s CPU:er.
AMD:s entusiastprocessorer i Ryzen-familjen har hyllats för imponerande flertrådsprestanda per krona, men står fortfarande inför utmaningar på marknaden. Den kanske största är faktumet att de flesta moderna spel inte är optimerade för fler än fyra kärnor eller trådar. Resultatet är att Ryzen, vars just nu billigaste modeller har stöd för åtta trådar, inte alltid kan nyttja dessa fullt ut i spel.
Flertrådsoptimering i kommande Id-spel
Nu har Id Software uttryckt stöd för AMD:s processorserie i en intervju på Youtube. Företagets teknikchef Robert Duffy poängterar att spelutvecklare gynnas av extra kärnor och trådar, som tillåter kortare kompileringstider. Väl använd flertrådsoptimering ska även tillåta flitigare användning av AI och mer händelserika spelmiljöer, menar Duffy.
Intervjun skedde på AMD:s egen Youtube-kanal, och det ska påpekas att vi inte med säkerhet känner till alla faktorer som påverkar Id Softwares prisande av Ryzen. Vad som däremot är intressant oavsett motiv är att företaget uppges utveckla kommande spelmotorer med optimering för Ryzen, och därmed för effektivare användning av fler kärnor eller trådar.
Id Software håller tillbaka på detaljerna om denna nya spelmotor, som blir en uppföljare till nuvarande Id Tech 6. Vad som nämns i intervjun är i första hand att nästa motor får bättre stöd för parallella beräkningar, vilket bör gynna såväl AMD-användare som Intel-användare med fler än fyra trådar.
När den nya motorn lanseras är fortfarande oklart, men det är inte omöjligt att ytterligare information röjs under årets E3-mässa i juni.
?