Destiny 2 sades kunna nyttja Intels 18-kärniga Core i9 CPU till fullo, något som ni visat sig vara ett något förhastat uttalande.
Under årets E3-mässa så höll PC Gamer sin så kallade “PC Gaming Show” som sponsrades av Intel. Under kalaset så visades bland annat det kommande spelet Destiny 2 som utvecklas av Bungie upp, till skillnad från sin föregångare så kommer Destiny 2 att lanseras i konsolformat men även på PC.
18-kärnor kan bli svårt att nyttja i dagens spel
När spelet visades upp under presseventet så fick Destiny-streamern TeftyTeft komma ut på scen för att bygga extra hype inför lanseringen. Medans Tefty stod på scen så kom han med ett yttrande som förvånade många, och tydligen även Intel själva. TeftyTeft hävdade att Bungie håller på att optimera det kommande spelets motor för att kunna hantera så många processorkärnor som finns tillgängliga i spelares datorer, så om man då skulle använda sig utav en av Intels kommande monsterprocessorer ur Core i9-serien så skulle man ha upp till 18 processorkärnor för spelet att använda sig utav.
“Bungie has told me something specific that is exciting for the high CPU core-count chips, they’re optimising the engine so it will take advantage of all the cores in your CPU. If you have an i9 Extreme it will be able to take advantage of all those cores.” – TeftyTeft
Dock har det nu visat sig att Destiny 2 inte kommer att kunna nyttja en oändlig mängd processorkärnor. Utan det som menades, dock kanske lite illa formulerat från TeftyTefts sida, är att Bungie jobbar på att få sin spelmotor att en dag kunna använda sig av högt antal processorkärnor.
“It was more about the engine itself, But not right now… It’s about getting the foundations there eventually, when that is… we’re not quite there yet.” sa en Intel-representant till PCgamesn.
Det positiva är samtidigt att även om Destiny 2 och dess spelmotor knappast kommer att kunna nyttja 18 kärnor när det släpps, pågår löpande arbete med att effektivisera användandet av flera CPU-kärnor. Hur långt man kommer och hur lång tid utvecklingen tar är däremot en annan fråga. Fler CPU-kärnor kan samtidigt gynna system där andra applikationer körs i bakgrunden medan man spelar, något även AMD tryckt mycket på vid lanseringen av sina 8-kärniga konsumentprocessorer Ryzen 7.