Piratkopieringsskyddet Denuvo som ska skydda det nya spelet Middle-Earth: Shadow of War har knäckts endast två dagar efter spelets lansering.
Denuvo besvärade många pirater när det först introducerades på marknaden. Piratkopieringsskyddet visade sig kunna fäkta bort pirater på ett väldigt effektivt sätt och under en tid så var det flera speltitlar som inte hittade sin väg ut på fildelningssajter tack vare Denuvo.
Efter ett tag så verkade piraterna ha hittat lösningen till piratkopieringsskyddet och de speltitlar som skulle vara skyddade laddades upp på fildelningssajter mer och mer frekvent.
Nu verkar det som att Denuvo har misslyckats med att skydda ännu ett spel då det nya AAA-spelet Middle-earth: Shadow of War har fått sitt kopieringsskydd neutraliserat, endast två dagar efter att spelet lanserats.
Shadow of War får både ris och rosor
Det nya spelet som tar plats i samma universum som Sagan om ringen har fått mycket fokus i media, både på gott och ont.
Spelutvecklarna har valt att inkludera så kallade loot-lådor i spelet vilket låter spelare spendera riktiga pengar för att köpa dessa lådor i spelet i hopp om att få tag på speciell utrustning för karaktären och dylikt. Detta val har ifrågasatts av många och beslutet att inkludera detta system kan ses om underligt då Shadow of War inte är ett onlinespel.
Utvecklarna har även prisats för andra val angående spelet. En anställd hos utvecklingsstudion Monolith Productions gick bort innan spelet var helt färdigutvecklat, detta ledde till att studion avtäckte planer på att lansera ett paket med nedladdningsbart innehåll och alla intäkter från detta paket skulle oavkortat gå till familjen som medarbetaren lämnade efter sig.
Efter mycket “om” och “men” så har nu studion bestämt sig för att helt enkelt donera en bestämd summa pengar till familjen, då det av rättsliga skäl endast var kunder som köper paketet i USA vars pengar skulle gå till välgörenheten, och även där så var det vissa delstater som inte godkände denna form av välgörenhet.
Förvånar mig inte. Har man knäckt skyddet för ett spel finns verktygen redo att knäcka nästa, och de förfinas inför det tredje, osv…