Ubisoft har tagit i med hårdhandskarna för att försöka hålla nya Assassin’s Creed Origins att piratkopieras, något som har haft stor inverkan på spelets prestanda.
Denuvo är ett namn som många har hört förut, det ökända piratkopieringsskyddet var till en början ett väldigt effektivt sett att hålla spel från att hamna på fildelningssidor. Dock har Denuvo på senare tid tagit emot mer och mer smällar med spel vars kopieringsskydd kringgås på allt kortare tid. Senast ut var Wolfestein II: The New Colossus som laddades upp på fildelningssajter redan innan dess officiella lansering, trots sitt Denuvo-skydd.
Inför lanseringen av det senaste spelet i Assassin’s Creed-serien så har spelets utvecklare Ubisoft tagit extra åtgärder för att försöka förhindra att spelet piratkopieras. Detta i form av dubbla kopieringsskydd, Denuvo samt VMProtect, och denna kombination har i sin tur resulterat i att många spelare upplever undermålig prestanda i spelet då dessa två kopieringsskydd tillsammans äter upp väldigt mycket processorkraft.
Assassin’s Creed Origins får både Core i5 och i7-processorer att gå på knäna
I ett inlägg på Steams forum så frågar en användare hur mycket processorkraft spelet drar exakt. Användaren i fråga ska använda sig utav en relativt modern Core i7-processor men upplever ändå att spelet äter upp mellan 60 och 90 procent att processorn totala kraft. Något som i sin tur leder till stora prestandaproblem i mer actionspäckade delar av spelet.
En annan användare som använder sig utav en Core i5-processor säger sig uppleva hela 100 procents processoranvändning på alla fyra av processorn kärnor. Detta även med spelets grafikinställningar neddragna.
Kopieringsskydden drar ner spelets prestanda med 30 – 40 procent
Enligt “Voksi”, en av medlemmarna i Revolt-teamet som knäckte Denuvo på det nya Wolfenstein-spelet så beror användarnas prestandaproblem på dubbelmackan av kopieringsskydd som Assassin’s Creed Origins använder sig utav.
“Basically, Ubisoft have implemented VMProtect on top of Denuvo, tanking the game’s performance by 30-40%, demanding that people have a more expensive CPU to play the game properly, only because of the DRM. It’s anti-consumer and a disgusting move” – Voksi till TorrentFreak
Voksi förklarar hur denna kombination av kopieringsskydd är ett effektivt sätt att förhindra piratkopiering av spelet, men att det även drabbar kunder som införskaffat spelet på lagligt vis. Även om Ubisoft lyckas hålla Assassin’s Creed Origins från fildelningssajter så kommer många av deras faktiska kunder att få en undermålig upplevelse då dessa kopieringsskydd i tandem kräver så mycket extra resurser av spelarnas datorer.
“This is great if you are looking to save your game from those pirates, because this layer of VMProtect will make Denuvo a lot more harder to trace and keygen than without it. But if you are a legit customer, well, it’s not that great for you since this combo could tank your performance by a lot, especially if you are using a low-mid range CPU. That’s why we are seeing 100% CPU usage on 4 core CPUs right now for example.” – Voksi.
Något som kan ses som ironiskt i denna situation är att om någon grupp lyckas kringgå spelets kopieringsskydd och det nya Assassin’s Creed någon gång hittar sin väg ut på fildelningssajter så är det piraterna som kommer att få den bästa spelupplevelsen tack vare avsaknaden av de två kopieringsskydden.
Under fem hundra ätt ju billigt för en maffig singleplayer.
Det är ju Revolt/Voksi och alla andra som knäcker spel, och använder crackade spel, som bär skulden.
Köp spelen du använder och ge f a n i de crackade, då kanske spelen blir bättre än idag, och framför allt mer lättdrivna!
Varför inte köpa spelet och sen ladda ner cracken för att slippa detta förstörande kopieringsskyddet. Lika smart som med film man man vill slippa de påtvingande videorna om kopieringsskydd och att man inte skulle ladda ner en bil.
Inte riktigt vad jag hoppades spelutvecklare skulle använda mina 8 kärnor till.
Det är konsekvensen av att spel crackas! Spelutvecklarna vill ju skydda sin produkt, meaning – vill att ALLA skall pröjsa för användandet, INTE lira gratis!
Projekt Reds svar: “vi gör spel som är så bra att folk är villiga att betala för dem”
Funkade det? Ja.
Dock, inte riktigt Ubisofts stil. 😀
Att spela crackade spel är bara simpel tjyvmentalitet, om alla gjorde så, hur många spel skulle det finnas då – INGA! Om det saknas pengar, rulla tummarna, det är gratis.
Märkligt att inte spelutvecklarna lagt in ett “ransomware” i spelen, som löser ut i crackade versioner, ????? Bitcoins för att få datorn upplåst. Vilket är mest kriminellt?
Man kan vända på det ifall inte dom hade gjort några DRM så hade inte det inte funnits att cracka. Det med att folk piratkopierar kommer ALLTID att finnas och kommer inte försvinna bara för att det finns ett DRM eller inte. Vissa vill inte betala för sig och vissa har inte råd att betala för alla spel (vilket är det dåligt anledning) och andra vill testa ett spel innan dom köper det och kan du klandra dom med tanke på hur vissa spelsläpp har sett ut den senaste tiden. En sak till är att dom som knäcker DRM ser… Läs hela »
Hackers brukar även skriva som kommentar att om man gillar spelet skall man köpa det för att supporta spelbolaget, vilket är helt logiskt. Om man är nöjd med produkten så vill man väl att företaget skall ha möjlighet att fortsätta utveckla spel. Såvida man inte är idiot och sådana finns ju trots allt. Jag tror ändå (precis som det visat sig med filmindustrin) att spelbolagen generellt inte förlorar speciellt mycket på att en del kör gratis. Den största anledningen till det är att majoriteten av dom ändå inte hade köpt spelet/spelen.
Jag klandrar inte, som väl ganska klart framgår här, spelutvecklarna för att de försöker skydda sin produkt, men de kan klandras om de inte erbjuder någon form av test – på begränsad tid, avgränsad bana eller vad de nu kan tänka sig att bjussa på. Jag fattar också att det här inte är lätt att bli av med, de flesta tonåringar (de som spelar mest) har ju starkt begränsad tillgång till pengar (vilket iofs gäller även andra), så de lär inte stoppa bara för att jag är emot. Men de kan ju åtminstone köpa det eller de spel de gillar… Läs hela »
Personligen tycker jag det är spelutvecklarna som ska klandras i detta fallet. DRM är ett otyg som skadar oss kunder och absolut ingen inverkan på hur många som kommer spela pirat versioner av spelet.
Det finns flera undersökningar som klart visar på att DRM INTE gör att spelet sälja i fler exemplar. Finns stora anhängare av DRM fira spel och denna grupper ökar kraftigt, så pass att det finn tydliga indikationer på försäljningsökningar, detta är dock inte statistiskt säkerställt ännu.
Vi är inte av samma åsikt, som så ofta;)
Snor du hårdvara i en datorbutik och blir ertappad, då blir du åtalad för; snatteri, stöld eller grov stöld beroende på värde, men om det handlar om mjukvara så anses det tydligen av vissa (här identifierade med nertummar) som legio, men det är i lika hög grad stöld.
Jag har varit verksam länge i mjukvarubranscen, haft ett mjukvaruföretag, piratkopieringen drabbade oss hårt, så jag älskar inte direkt de som tycker att det är ok att bara använda, inte betala för sig!
Ursäkta mig med VART skriver jag att det är okay att spela spel du inte äger?!?! Sällan jag blir irriterad men när jag blir anklagad för sådant blir jag fan det! Flera gånger har du och jag haft en städad diskussion även om vi inte alltid har varit av samma mening, Tack vara detta har du en viss pondus och trovärdighet hos mig, vilket nu har hamnat i botten! Det enda jag har sagt är att så väl kunder som utvecklare förlorar på DRM! Har själv ental år inom spel utveckling och ytligare 15 års utveckling av hårdvarunära mjukvaruutveckling. Kommer… Läs hela »
Då är vi båda “gamla rävar” i branschen då Morkul. Jag avvecklade den utvecklande verksamheten och sålde produkten (med global spridning), vilken tänker jag inte avslöja här. Bra att du förtydligar dig, att det INTE är OK att använda prissatt mjukvara (spel mm) utan att erlägga stipulerat pris. Konkurrensen på marknaden reglerar priset, bra spel kan hålla ett högre pris, därmed får det spelets skickliga utvecklare (alla inblandade yrkeskategorier) bra betalt för sitt jobb. Jag tror att mina nertummande kritiker här skulle vända tummen upp ifall de själva satt som hårt arbetande personal på något utvecklingsbolag. När jag skrev att… Läs hela »
Vet inte hur du läser eller bara totalt skiter du i vad andra skriver och puchar för din egen sanning och hoppas på det bästa. Vore dock roligare om du gjorde som de flesta andra, läser hela posts som du svarar på och inte bara varannan mening. Snälla läs detta NOGRANT innan du kommenterar igen, snälla? Faktum kvarstår att DRM gör ingen nytta för att minska piratkopieringen och ökar bara problemen för oss kunder. Detta har fler och fler utvecklare insätt och släpper nu spelen utan DRM och det utan att deras försäljning blivit lidande. Tittar du på Stream topp… Läs hela »
Morkul, jag vet nu hur du fungerar, du skall alltid ha sista ordet, så nu har du fått det – igen, jag lämnar ditt inlägg utan kommentar. Har framfört min åsikt om kopieringsskydd, finns att läsa i mina övriga inlägg.
Det är bara i din värld som piratkopiering och stöld är samma sak. I Sverige är det inte så…
Jag vet inte vad som är mest skrämmande. Utvecklare som kör med kopieringsskydd av den här kalibern eller personer som tycker att en fysisk stöld i en butik är att jämställa med att kopiera lite binära 1:or och 0:or på nätet. Om man stjäl något så försvinner den tidigare ägarens produkt. Den kan då inte sälja produkten längre och förlorar pengar man lagt ut (på inköpet av produkten). Det gör den inte om du kopierar den. Om jag knäpper ett kort på tavlan “Mona Lisa”, printar ut den hemma och hänger upp den på väggen så har jag inte stulit… Läs hela »