Elgiganten hade tredubblat serverkapaciteten inför Black Friday men fick ändå driftsproblem och säger att man krossar fjolårets försäljningsrekord.
Black Friday är en skräckblandad förtjusning för både konsumenter och återförsäljare. Det är en hetsk jakt på prispressade produkter för konsumenter medan återförsäljare nästan hänger hela årets resultat på ett par få dagar.
Redan under 2016 nådde flera återförsäljare smågalna försäljningsrekord och Elgiganten höll fast vid sitt namn och var en av de kedjor med störst omsättning och kunder. Under årets Black Friday dröjde det inte längre än till klockan 10 på morgonen förrän att Elgiganten skulle tangera fjolårets onlineförsäljning. Trots att kedjan tredubblat serverkapaciteten sedan fjolåret hade man under natten till fredag driftsproblem med långa laddtider för köpsugna svenska konsumenter.
Till IDG.se säger Elgigantens vd Niclas Eriksson att man inte bara kommer att slå sitt e-handelsrekord utan även räknar med besökarrekord i sina butiker. 1,5 miljoner kunder väntas in under årets Black Friday.
– Det blev en smått kaotisk inledning på årets Black Friday, där kundintresset vida översteg våra förväntningar. När vi sammanfattar natten så kan vi konstatera att vi dubblerat försäljningen jämfört med förra året. Vi kommer att krossa fjolårets rekordsiffror om den här trenden fortsätter, säger kedjans vd Niclas Eriksson.
Om ni undrar vilka produkter som säljer bäst är hos Elgiganten TV-apparater, surfplattor, högtalare, datorer och hörlurar. som är populärast.