Ray Tracing är den stora snackisen från årets GDC-mässa och hack i häl på Nvidia och Microsoft har AMD avtäckt sin egen teknik kallad Radeon Rays 2.0.
AMD ligger inte på latsidan och har nu, likt Nvidia och Microsoft, tillkännagett en egen motor för ray tracing. Namnet på AMD:s teknik blir Radeon Rays och kommer att vara gratis för utvecklare att använda.
Den nya motorn bygger på gränssnittet Vulkan och kommer med stöd för OpenCL 1.2. Radeon Rays 2.0 använder gränssnittets support för Asynchronous Compute för att göra realtidsrendering av ray tracing möjlig.
Tidigare verkade det som att AMD:s nya teknik endast skulle finnas tillgänglig som ett verktyg för utvecklare och annat professionellt arbete. När eller om tekniken skulle dyka upp i datorspel var relativt oklart.
Dock har AMD i en intervju med Golem.de förklarat att Radeon Rays även är till för att implementeras i spel. AMD förväntar sig att tekniken ska dyka upp i PC-spel senare i år.
I intervjun nämndes det att tekniken kommer att dyka upp i ett icke-specificerat spel som lanseras inom de kommande månaderna. Spelare kommer att kunna ta del av AMD:s ray tracing-teknik i spelet genom att ställa in grafiken på “Ultra”.
Inga ledtrådar om vilket spel det handlar om gavs ut. Dock om spelet är väntat att lanseras inom ett par månader kan vi komma att se ytterligare information dyka upp inom kort.