Nvidias senaste initiativ, kallat Geforce Partner Program, har kritiserats från många håll. Nu har konkurrenten AMD vädrat sina åsikter i ett blogginlägg om Nvidias “anti-gamer” och “konkurrenshindrande” program.
Geforce Partner Program (GPP) har varit en ordentlig snackis sedan initiativet först inleddes. Kyle Bennett från HardOCP tog bland annat en noggrann titt på riktlinjerna för programmet och exakt vad de betyder för partnertillverkare som väljer att antingen skriva på eller avstå. Bennetts slutsats var att GPP ser ut att vara ett konkurrenshindrande initiativ som kommer att negativt påverka hårdvarumarknaden på flera sätt.
“I think it [GPP] is going to greatly, and negatively, impact consumer choice in the AIB and OEM computer market. Consumer choice is going to be decimated. Looking at the program guidelines, I truly think that is what will happen and is where my concern lies.” – Kyle Bennett, HardOCP
Trots kritik från flera håll verkar allt fler partnertillverkare ha gått med. Nvidia har dock inte bekräftat exakt vilka tillverkare det handlar om.
Asus kommer att lansera ett nytt märke för gaminggrafikkort kallat “Arez“, då GPP tvingar partnertillverkarna att exkludera Nvidias konkurrenter från deras gaming-inriktade hårdvaruserier. Republic of Gamers (ROG) kommer därför vara exklusivt för grafikkort från Nvidia i framtiden. Detsamma gäller tillverkaren MSI, som mötte hård kritik efter ett svar på en Facebook-kommentar som frågade varför företaget valt att skriva på GPP.
AMD ger svar på Geforce Partner Program
AMD:s Scott Herkelman har nu skrivit ett blogginlägg kallat “Radeon RX Graphics: A Gamer’s Choice”. Herkelman nämner inga specifika namn, varken Nvidia eller GPP, men det är ganska tydligt att inlägget är en känga mot Nvidias nya initiativ.
Klicka på spoilern nedanför för att läsa AMD:s blogginlägg i sin helhet.
AMD drar sig inte för att använda ord som “anti-gamer” och “konkurrenshindrande” i sitt blogginlägg.
I samband med blogginlägget publicerades det även ett videoklipp på AMD:s officiella Youtube-kanal. Videon argumenterar, likt blogginlägget, för hur PC-plattformen och dess gamer-community är “levande, inkluderande och unikt”. Både Herkelman och videos försöker understryka att AMD tänker hålla denna anda vid liv. Något som stärker känslan av att det hela är riktat mot Nvidia och GPP.
PR-stunt eller ett genuint utlåtande om hur alla bör få välja fritt, AMD verkar ha förklarat öppet krig mot Nvidias Geforce Partner Program.
Det känns ju ganska utmärkande hur Nvidia i sin marknadsföring av GPP talar om att det genomsyras av transparens, men när man ställer direkta frågor om det så möts man av tystnad…