Nvidias senaste initiativ, kallat Geforce Partner Program, har kritiserats från många håll. Nu har konkurrenten AMD vädrat sina åsikter i ett blogginlägg om Nvidias “anti-gamer” och “konkurrenshindrande” program.

Geforce Partner Program (GPP) har varit en ordentlig snackis sedan initiativet först inleddes. Kyle Bennett från HardOCP tog bland annat en noggrann titt på riktlinjerna för programmet och exakt vad de betyder för partnertillverkare som väljer att antingen skriva på eller avstå. Bennetts slutsats var att GPP ser ut att vara ett konkurrenshindrande initiativ som kommer att negativt påverka hårdvarumarknaden på flera sätt.

“I think it [GPP] is going to greatly, and negatively, impact consumer choice in the AIB and OEM computer market. Consumer choice is going to be decimated. Looking at the program guidelines, I truly think that is what will happen and is where my concern lies.” – Kyle Bennett, HardOCP

Trots kritik från flera håll verkar allt fler partnertillverkare ha gått med. Nvidia har dock inte bekräftat exakt vilka tillverkare det handlar om.

Asus kommer att lansera ett nytt märke för gaminggrafikkort kallat “Arez“, då GPP tvingar partnertillverkarna att exkludera Nvidias konkurrenter från deras gaming-inriktade hårdvaruserier. Republic of Gamers (ROG) kommer därför vara exklusivt för grafikkort från Nvidia i framtiden. Detsamma gäller tillverkaren MSI, som mötte hård kritik efter ett svar på en Facebook-kommentar som frågade varför företaget valt att skriva på GPP.

AMD ger svar på Geforce Partner Program

AMD:s Scott Herkelman har nu skrivit ett blogginlägg kallat “Radeon RX Graphics: A Gamer’s Choice”. Herkelman nämner inga specifika namn, varken Nvidia eller GPP, men det är ganska tydligt att inlägget är en känga mot Nvidias nya initiativ.

Klicka på spoilern nedanför för att läsa AMD:s blogginlägg i sin helhet.

Radeon RX Graphics: A Gamer's Choice
“Our proud pastime of PC gaming has been built on the idea of freedom. Freedom to choose. How to play the game. What to do and when to do it. And specifically, what to play it on. PC gaming has a long, proud tradition of choice. Whether you build and upgrade your own PCs, or order pre-built rigs after you’ve customized every detail online, you know that what you’re playing on is of your own making, based on your freedom to choose the components that you want. Freedom of choice is a staple of PC gaming.

Over the coming weeks, you can expect to see our add-in board partners launch new brands that carry an AMD Radeon product. AMD is pledging to reignite this freedom of choice when gamers choose an AMD Radeon RX graphics card. These brands will share the same values of openness, innovation, and inclusivity that most gamers take to heart. The freedom to tell others in the industry that they won’t be boxed in to choosing proprietary solutions that come bundled with “gamer taxes” just to enjoy great experiences they should rightfully have access to. The freedom to support a brand that actively works to advance the art and science of PC gaming while expanding its reach.

The key values that brands sporting AMD Radeon products will offer are:

• A dedication to open innovation – AMD works tirelessly to advance PC gaming through close collaboration with hardware standards bodies, API and game developers, making our technologies available to all to help further the industry. Through our collaboration with JEDEC on memory standards like HBM and HBM2, Microsoft on DirectX and Khronos on Vulkan, and through the GPUOpen initiative where we provide access to a comprehensive collection of visual effects, productivity tools, and other content at no cost, we’re enabling the industry to the benefit of gamers.

• A commitment to true transparency through industry standards – Through industry standards like AMD FreeSync technology, we’re providing the PC ecosystem with technologies that significantly enhance gamers’ experiences, enabling partners to adopt them at no cost to consumers, rather than penalizing gamers with proprietary technology “taxes” and limiting their choice in displays.

• Real partnerships with real consistency – We work closely with all our AIB partners, so that our customers are empowered with the best, high-performance, high quality gaming products and technologies available from AMD. No anti-gamer / anti-competitive strings attached.

• Expanding the PC gaming ecosystem – We create open and free game development technologies that enable the next generation of immersive gaming experiences across PC and console ecosystems. These efforts have resulted in advancements such as AMD FreeSync adoption on TVs for Xbox One S or X, integration of forward looking “Vega” architecture features and technologies into Far Cry 5 without penalizing the competition, and inclusion of open sourced AMD innovations into the Vulkan API which game developers can adopt freely.

We pledge to put premium, high-performance graphics cards in the hands of as many gamers as possible and give our partners the support they need without anti-competitive conditions. Through the support of our add-in-board partners that carry forward the AMD Radeon RX brand, we’re continuing to push the industry openly, transparently and without restrictions so that gamers have access to the best immersive technologies, APIs and experiences.

We believe that freedom of choice in PC gaming isn’t a privilege. It’s a right.”

AMD drar sig inte för att använda ord som “anti-gamer” och “konkurrenshindrande” i sitt blogginlägg.

I samband med blogginlägget publicerades det även ett videoklipp på AMD:s officiella Youtube-kanal. Videon argumenterar, likt blogginlägget, för hur PC-plattformen och dess gamer-community är “levande, inkluderande och unikt”. Både Herkelman och videos försöker understryka att AMD tänker hålla denna anda vid liv. Något som stärker känslan av att det hela är riktat mot Nvidia och GPP.

PR-stunt eller ett genuint utlåtande om hur alla bör få välja fritt, AMD verkar ha förklarat öppet krig mot Nvidias Geforce Partner Program.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
6 Årtal sedan

Det känns ju ganska utmärkande hur Nvidia i sin marknadsföring av GPP talar om att det genomsyras av transparens, men när man ställer direkta frågor om det så möts man av tystnad…