E-handlare som använder sig av plattformen Wish kommer snart inte behöva vänta på en avi från Postnord för inbetalning av moms och hanteringsavgift innan produkterna dyker upp i brevlådan.
Postnords hanteringsavgift på 75 kronor per paket tillkom efter att Tullverket yrkat på att det är postdistributörens uppgift att ta hand om den moms som ska betalas in på importerade paket.
Sedan den 1 mars 2018 har e-handlare som köpt varor via till exempel Wish fått hem en avi när varorna landat i Sverige. Denna avi bad kunderna att betala in varornas moms samt en hanteringsavgift från Postnord på 75 kronor. Postnord kritiserades hårt för denna hanteringsavgift som många ansåg vara på tok för hög.
Däremot förklarade postdistributören att avgiften endast tas ut då Postnord fick bära ansvaret för att momsen skulle betalas in. Kunde man komma fram till en lösning där återförsäljaren eller e-butiken själva tar ut kostnaden för momsen skulle hanteringsavgiften försvinna.
Tidigare rapporterades det att Postnord och handelsplattformen Wish kommer överens om att den svenska momsen ska räknas in i priserna som visas på Wish hemsida. Ett system som nu fått tid och datum för när det ska träda i kraft.
Den 14 juni klockan 18:00 svensk tid ska priserna på Wish ha uppdaterats. De nya prislapparna räknar in den svenska momsen och paketen för varor vars moms betalats in kommer att märkas med en speciell etikett. Denna låter Postnord veta att allt är betalat och paketet är redo för utkörning så fort det kommit till Sverige.
Postnords Peter Hesslin menar i ett pressmeddelande att man hoppas på att fler aktörer kommer att ansluta sig till det nya systemet. Hittills är det dock endast Wish.
14 juni har ju redan varit?
ja?