Strålspårning är det nya heta, Nvidias kommande grafikarkitektur Turing bygger mycket runt just denna teknik. Däremot visar tidiga prestandasiffror att även flaggskeppet RTX 2080 Ti kan få det svettigt att driva spel med tekniken igång.
Nvidia har precis avtäckt sin kommande grafikkortsserie baserad på den nya arkitekturen Turing. En av de största slagorden för Turing är strålspårning (engelska: raytracing). Hårdvarustöd för den strålspårningsteknik som Nvidia döpt till RTX är något som än så länge blir Turing-exklusivt.
Under det event Nvidia höll strax innan årets Gamescom-mässa för att avtäcka den nya arkitekturen var det stort fokus på den nya arkitekturens kraft när det kommer till att nyttja den nya tekniken. Den som varit på plats i Köln för Gamescom har fått chansen att testa spel med den nya tekniken tillsammans med RTX 20-seriens grafikkort.
Trots att Turing ska fokusera på mycket på RTX visar tidiga rapporter på att tekniken kan bli svårdriven även för de kommande grafikkorten.
Den tyska hemsidan pcgameshardware.de spelade in sin spelsession i Shadow of the Tomb Raider drivet av ett Geforce RTX 2080 Ti med RTX aktiverat. I videon syns antalet bildrutor per sekund (fps) uppe i hörnet av skärmen och i genomsnitt ser vi siffror mellan 30 och 50 fps. Även hemsidan PCGamesN har har chansen att testa samma spel med samma grafikkortsmodell och deras rapport nämner en fps mellan 33 och 48. Detta vid upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar.
Värt att ha i åtanke är att Shadow of the Tomb Raider inte är helt färdigställt samt att de drivrutiner som använts under demonstrationerna med stor sannolikhet inte är helt optimerade. Det är dock ett grafikkort för över 13 000 svenska kronor som används i demonstrationerna.
Det återstår att se exakt hur mycket prestanda som kommer att gå åt med RTX-tekniken aktiverad när grafikkorten och de kompatibla spelen väl lanserats. Dessa tidiga siffror pekar mot att det kan komma att bli en hel del.
Krönika: Du borde verkligen inte förhandsboka ett Geforce RTX 2080 Ti
Fick just en demonstration AMD ProRender AMD ProRender som är ray tracing för AMD kort.
Har inte efterforska så mycket ännu men någon typ av hårdvarustöd måste det finnas annrs skulle det inte alls ha den prestandan som jag såg.
Var det bra prestanda – i AMD ProRender – enligt dig? Med vilken hårdvara? /jb
Eftersom det är första och enda gången jag sätt ray tracing med hårdvarustöd, om man räknar bort svindyra ray tracing kort, så går det helt enkelt inte att jämföra med någonting. Tycker bara det är udda att det funnits på AMD radeon kort ett tag men adlig omnämnt, inte så att jag har sätt det i alla fall.
Läsvärt här: https://www.tomshardware.com/news/amd-radeon-rays-raytracing-software,36702.html, det “låter som att det kan bli en billigare” inträdesbiljett till RT med Amd. /jb
Strålspårning hehe… Vissa ord borde inte översättas…
Det är just vad de heter om du söker på Google.
Jag vet, men det låter helt konstigt… hehe strålspårning, strålföljning…
https://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A5lf%C3%B6ljning
Säger man raytracing, så vet man direkt att det är i grafiksammanhang, strålspårning och strålföljning är inte lika uppenbart… i alla fall för mig, som har levat med raytracing namnet sedan Amiga 500 😉
Detta (RT) är enligt mig spetsteknologi, med förmodat rejäla utvecklingskostnader som Nvidia nu vill (måste?) få betalt för, inget som alla datorspelare måste ha – i dagsläget. Bara att hoppas att inte anpassningar (applicering av “degraders” – bromsklossar) i spel/drivrutiner reducerar tidigare kortgenerationers förmåga. /jb
Till alla er som inte redan känner till det så har Anton blivit hotad för sin krönika: https://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/kronika-forhandsboka-geforce-rtx-2080-ti.html, läs Mikael Schwartz kommentar. Lägg gärna in en egen stöttande kommentar, alternativt Gilla Mikaels kommentar. /jb