De första officiella prestandasiffrorna för Nvidias kommande grafikkort Geforce RTX 2080 i jämförelse med Pascal-baserade Geforce GTX 1080 har nu blivit offentliggjorda och visar en prestandaökning med upp till 50 procent.

Under sin presentation av de kommande Turing-baserade Geforce RTX 20-grafikkorten i måndags fokuserade Nvidia på siffror kring den nya funktionen för grafikkortsserien: raytracing i realtid (RTX). Många frågor uppstod fort angående hur pass den kommande generationen står sig mot den nuvarande arkitekturen Pascal i “traditionell” spelprestanda.

Nu har Nvidia visat upp de första prestandasiffrorna för Turing. Mer specifikt handlar det om det kommande grafikkorten RTX 2080 som ställts mot sin föregångare GTX 1080. Värt att ha i åtanke däremot är att detta är siffror som kommer från Nvidia själva.

50% högre prestanda vid 4K-upplösning

De grafer som Nvidia har publicerat visar att vid en upplösning på 3 840 x 2 160 pixlar (4K) presterar RTX 2080 upp till 50 procent bättre än sin föregångare. Dessa siffror kommer från tester som Nvidia utfört i speltitlar som bland Far Cry 5, Star Wars Battlefront II och Final Fantasy XV.

I de tio speltitlar som Nvidia använt för sina tester lyckas Geforce RTX 2080 pressa fram mellan 60 och 93 bildrutor per sekund (fps). Däremot nämns inte vilka grafikinställningar som använts vid testerna.

RTX 2080

I spel med stöd för Deep Learning Super-Sampling (DLSS) kan en prestandaskjuts på upp till 100 procent observeras med den nya formen av kantutjämning aktiverad. DLSS drar nytta av de kommande grafikkortens tensor-kärnor och artificiell intelligens för att lära sig hur spel renderas. Denna nya teknik ska se till att jämna ut kanter i spel samt öka prestandan i de titlar med DLSS-stöd.

Än en gång är det värt att påpeka att ovanstående siffror kommer direkt från Nvidia och bör därför tas med en nypa salt.

GrafikkortRTX 2080 TiRTX 2080RTX 2070GTX 1080 TiTesla V100
ArkitekturTuringTuringTuringPascalVolta
Tillverkningsteknik12 nm FinFET12 nm FinFET12 nm FinFET16 nm FinFET+12 nm FF
GPUTU102-300ATU104-400ATU104GP100 (Pascal)GV100 (Volta)
Cuda Cores / GPU4 352 st.2 944 st.2 304 st.3 584 st.5 120 st.
Ray tracing-kärnor Ja, 10 Giga rays/secJa, 8 Giga rays/secJa, 6 Giga rays/sec--
Basfrekvens1 350 MHz1 515 MHz1 410 MHz1 480 MHz1 370 MHz
GPU Boost Clock1 545 MHz1 710 MHz1 620 MHz1 582 MHz1 455 MHz
Beräkningskraft13 448 GFLOPS10 068 GFLOPS7 465 GFLOPS11 334 GFLOPS14 899 GFLOPS
Texturenheter272 st.184 st.144 st.224 st.320 st.
Rastenheter88 st.64 st.64 st.88 st.
Minnesgränssnitt352-bit GDDR6256-bit GDDR6256-bit GDDR6352-bit GDDR5X4096-bit HBM2
Minnesmängd11 GB8 GB8 GB11 GB16 GB
Minnesbandbredd 616 GB/s448 GB/s448 GB/s484 GB/s900 GB/s
UtgångarHDMI 2.0b: 1 st.
DP 1.4: 3st.
USB Type-C: 1st.
HDMI 2.0b: 1 st.
DP 1.4: 3st.
USB Type-C: 1st.
HDMI 2.0b: 1 st.
DP 1.4: 3st.
USB Type-C: 1st.
DL-DVI: 1 st.
HDMI 2.0: 1 st
DP 1.2: 3st
TDP250 Watt215 Watt185 Watt250 Watt300 Watt
Transistorer18,6 miljarder??12 miljarder21,1 miljarder
Lanseringsår20182018201820172017

Turing kommer att lanseras för första gången den 20 september i form av Geforce RTX 2080 och flaggskeppsmodellen Geforce RTX 2080 Ti. Prislapparna för dessa modeller kommer att starta vid 7 900 respektive 11 300 svenska kronor. I oktober månad lanseras Geforce RTX 2070 var pris startar vid cirka 5 700 kronor. Samtliga modeller finns sedan i måndags tillgängliga för förbokning.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
2 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
JB
JB
6 Årtal sedan

Till alla er som inte redan känner till det så har Anton blivit hotad för sin krönika: https://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/kronika-forhandsboka-geforce-rtx-2080-ti.html, läs Mikael Schwartz kommentar. Lägg gärna in en egen stöttande kommentar, alternativt Gilla Mikaels kommentar. /jb

6 Årtal sedan

Adored TV har en väldigt intressant analys av den här grafen: https://www.youtube.com/watch?v=b_x1JGG4JC8
Konstaterar att:
* Vid jämförelse med andra kort presterar GTX 1080 proportionellt sett sämst i 4K.
* I absolut prestanda räcker GTX 1080 knappt till för 4K, ens med lägre bildkvalitet. Det är därför tveksamt om en ökning med 50% är tillräckligt för att nå en duglig nivå.
* Valet av benchmarks är ganska tveksamt.
* DLSS hjälper förstås i de fåtal exempel där programvaran stöder detta. Pascal kan inte köra DLSS, så att ta med det blir lite av en jämförelse mellan äpplen och päron.