Tidigare i år formades ett samarbete mellan olika VR-aktörer kallat VirtualLink som är ett försök till att få fram en ny standard för anslutning av VR-headsets till datorer i form av USB Typ-C och nu har HTC anslutit sig till initiativet.

Något som har stört många med virtuell verklighet (VR) är att de VR-headsets som finns idag ofta kräver en rad olika anslutningar och kablar för att kunna ge en optimal upplevelse.

Idag är det ofta en blandning av USB-kablar och HDMI-kablar som kedjar fast användare vid sina datorer när det är dags för äventyr i virtuell verklighet. Något som flera stora aktörer på marknaden nu vill ändra på.

Under juli månad bekräftades det att företag som AMD, Microsoft, Nvidia, Oculus och Valve ingått ett samarbete för att ta fram en ny standard för anslutning av VR-headsets till datorer. Denna nya standard kallas för VirtualLink och använder sig av en ensam USB Typ-C-kabel för att länka VR-headets med datorer.

Nu är det bekräftat att även HTC med sin populära serie med VR-headsets “Vive” ansluter sig till samarbetet och ska försöka implementera den nya standarden i framtida produkter.

För att en USB-kabel ska certifieras för VirtualLink krävs det att den kommer utrustad med sex höghastighetsbanor. Fyra av dessa kommer att vara för Displayport High Bit Rate (HBR) för video och en USB 3.1 Gen 2-kanal för dataöverföring. Samt kunna leverera 27 watt strömtillförsel för att driva ett VR-headset och dess sensorer.

Nvidias senaste grafikkort baserade på grafikarkitekturen Turing har officiellt stöd för VirtualLink i form av en USB C-kontakt bland de HDMI och Displayport-kontakter på grafikkortens baksidor. Däremot har det i skrivande stund inte dykt upp några VR-headsets på marknaden som nyttjar den nya anslutningen.

Dock med HTC som nu anslutit sig till den redan imponerande skaran aktörer som pushar för den nya standarden kan detta komma att ändras när nästa generations headsets dyker upp.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments