Battlefield V har nu fått Nvidia RTX-stöd implementerat. Lagom till den fortsatta lanseringen av Windows 10 uppdateringen 1809 som först dök upp under oktober månad.
En av de stora nyheterna hos Nvidias senaste grafikarkitektur Turing är stöd för raytracing i realtid. Detta kräver dock även att mjukvara har stöd för samma funktion. Något som introducerades i form av DirectX Raytracing för Windows 10 med uppdatering 1809. Distributionen av uppdateringen pausades däremot av Microsoft men har nu kommit igång igen.
Detta betyder att Windows 10 får gränssnittet DirectX Raytracing implementerat och Turing-användare kan nu nyttja Nvidia RTX-egenskaperna i kompatibel mjukvara.
En uppsättning sådan mjukvara är det kommande actionspelet Battlefield V från utvecklaren Dice som nu implementerat gränssnittet i spelet inför den officiella lanseringen den 20 november.
Redan idag kan Battlefield V spelas av spelare som är medlemmar i Origin Access. Den som förbokat spelets deluxe-version kommer att få tillgång till speltiteln imorgon den 15 november. Medans kunder som har förbokat standardversionen kan spela från och med det officiella lanseringsdatumet den 20 november.
Nvidia RTX kommer nu att finnas i en flik under spelets inställningar. Det kommer att finnas fyra olika nivåer av RTX att välja mellan: Low, medium, high och ultra. Beroende på vilken nivå användare aktiverar kan det komma att påverka spelets prestanda olika mycket.
Nvidias senaste drivrutin som lanserades under gårdagen lägger till optimeringar för Battlefield V, Fallout 76 och Hitman 2. Denna drivrutin kan laddas ned här. När det kommer till oktober-uppdateringen till Windows 10 som nu börjat skickas ut igen så kommer Microsoft inte att skicka uppdateringen till samtliga användare på samma gång. Det kan därför dröja olika länge för olika Windows 10-användare att få uppdatering 1809 och på samma gång få tillgång till gränssnittet DirectX Raytracing.