Det är dags för testsviten 3DMark att få ännu ett tillgängligt prestandatest att pressa hårdvara genom, utvecklarna UL Benchmarks har nu avtäckt “Port Royal” som tagits fram för att testa raytracing-styrkan hos hårdvara.
Microsoft har inte haft det allt för lätt med den stora oktober-uppdateringen till operativsystemet Windows 10. Trots att uppdateringen bringat ett rejäl omgång buggar till operativsystemet har den även implementerat det nya gränssnittet DirectX Raytracing (DXR).
Med DXR kan hårdvara som Nvidias senaste RTX-grafikkort baserade på arkitekturen Turing dra nytta av sina medfödda talanger att vara raytracing i realtid.
Tack vare implementeringen av DXR kommer företag som UL Benchmarks att kunna lansera testsviter där användare kan testa hur pass ämnade för denna nya grafikteknik ens datorhårdvara är.
Just en sådan testsvit från UL Benchmarks har nu avtäcks. Den nya testsviten har fått namnet “Port Royal” och ska pressa DXR-kompatibel hårdvara till det yttersta. Likt tidigare 3DMark-tester är det ett överflöd av skuggor, reflektioner och polygoner som ska renderas och nu är det även raytracing i realtid som lägger till en extra nivå av stress på hårdvaran.
3DMark Port Royal kommer att visas upp för första gången under Galax GOC Grand Final som hålls den 8 december. Under eventet ska även den första testomgången som visas upp för publik att köras. Denna testomgång ska drivas av ett Galax Geforce RTX 2080 Ti HoF. Programmet kommer att bli tillgängligt för privatpersoner att införskaffa någon gång under januari månad 2019. Dock har ingen prislapp bekräftats i skrivande stund.