Nvidia har nu bekräftat att DXR Raytracing-tekniken kommer att bli möjlig att ta del av med Pascal-baserade grafikkort samt Turing-baserade modeller utan RT-kärnor. Till en viss del.
När Nvidia sjösatte sin senaste grafikarkitektur Turing var raytracing ett av arkitekturens största dragplåster. Grafikkorten som utrustats med så kallade RT-kärnor kan med hjälp av gränssnittet DirectX Raytracing (DXR) visa ljus och skuggor i spel på ett vis som inte varit möjligt med tidigare arkitekturer.
Under sitt evenemang vid GTC19 avslöjade dock Nvidias VD Jen-Hsung Huang att en drivrutin som ger dessa DXR-funktioner till grafikkort utan RT-kärnor är på väg. Det kommer däremot inte att handla om exakt alla DXR-funktioner och inte alla tillgängliga grafikkort.
Inte den fulla kraften hos DXR Raytracing
Nvidia menar att grafikkort som inte är en del av RTX-serien mycket väl skulle stödja raytracing, dock med ett lägre antal ljusstrålar samt endast de mer grundläggande visuella effekterna. Detta då det helt enkelt inte finns samma slags kraft som hos RTX-grafikkort vilka har justerats och optimerats för detta på hårdvarunivå.
Detta innebär att tekniker som raytracing-reflektioner kan komma att fungera felfritt på GTX 10 och GTX 16-seriens grafikkort. Däremot kräver tekniker som Global Illumination markant mer hästkrafter än vad grafikkortsmodeller utan RTX kan bistå med.
Pascal och RT-lösa Turing-modeller får nya funktioner
Nvidia har bekräftat att i april kommer företaget att lansera en drivrutin som möjliggör en del av funktionerna i DXR-gränssnittet att användas på Pascal-baserade grafikkort ur Geforce GTX 10-serien och Turing-baserade grafikkort ur Geforce GTX 16-serien. Ovanstående bild listar de grafikkortsmodeller som med den kommande drivrutinen får en uppsättning nya egenskaper. Grafikkorten i fråga är:
- Titan V
- Titan XP
- Titan X
- GTX 1080 Ti
- GTX 1080
- GTX 1070 Ti
- GTX 1070
- GTX 1060 6 GB
- GTX 1660 Ti
- GTX 1660
Även bärbara datorer med Max-Q och Geforce-kretsar kommer att få tillgång till de DXR-exklusiva funktionerna.
Den kommande drivrutinen i fråga kommer att lanseras i april och existerande speltitlar med DXR-stöd kommer att ha stöd för de tidigare nämnda grafikkortens nya egenskaper. Däremot kommer kantutjämningstekniken Deep Learning Super-Sampling (DLSS) inte att bli en av de funktioner som möjliggörs på grafikkort utanför RTX-familjen.