Google Stadia är företagets kommande plattform för streaming av spel och latensen spelare kan komma att uppleva i spel på plattformen har nu testats.

Under gårdagen avtäckte Google sin nya storsatsning. En plattform för streaming av spel kallad Stadia. Google hävdade i sin presentation att plattformen ska vara tillräckligt kraftfull för att förse spelare med 4K-upplösning med stöd för High Dynamic Range (HDR) och 60 bildrutor per sekund i de speltitlar som kommer att vara tillgängliga.

Hur ser det då ut med den latens spelare upplever vid användande av Googles kommande plattform? Digital Foundry har haft chansen att testa Stadia under en kort period och kunnat ge siffror om plattformens latens i dess nuvarande skede.

Google Stadias hårdvara

Stadia kommer att använda sig av 7 500 datacenternoder runtom i världen. Användare av plattformen kommer således förhoppningsvis ha en nod relativt nära sin position. Detta för att minimera fördröjningar mellan knapptryck och respons på skärmen (s.k “input lag”) under spelsessioner.

Dessa noder består av en specialutvecklad x86-processor med en klockfrekvens på 2,7 gigahertz med 9,5 megabyte L2 + L3 cache. Enheterna kommer med stöd för AVX2-instruktioner. Google har bekräftat att processorenheterna är utvecklade för serverbruk, hur dessa hanterar uppgiften att driva speltitlar är dock något som återstår att se.

Sett till grafikkretsarna har Google valt att förlita sig på specialanpassade produkter från AMD. Däremot har inte den underliggande arkitekturen för grafikkretsarna bekräftats. Det rör sig om kretsar med 56 beräkningsenheter och en total beräkningskraft på 10,7 teraflop. Google Stadias noder kommer även att vara utrustade att vara utrustade med 16 gigabyte HBM2-minne som delas mellan processor och grafikkrets.

Latens vid gaming via molnet

När Google avtäckte sin kommande plattform var det förmodligen många som undrade hur pass mycket input lag och andra fördröjningar man kan förvänta sig. Som tidigare nämnt har Digital Foundry lyckats få prova Google Stadia under gårdagens evenemang. Detta gjordes via en Google Pixelbook tillsammans med en nätverksuppkoppling från Google själva. En mätning av latens gjordes och lyder som följande:

  • Google Stadia: 166 millisekunder (ms)
  • Google Project Stream: 179 ms
  • PC @ 30 fps: 112 ms
  • PC @ 60 fps: 79 ms
  • Xbox One X: 145 ms

Google har till synes lyckats sänka plattformens latens sedan det öppna testet av Project Stream (Stadias kodnamn innan avtäckandet) hölls. Plattformen lägger sig omkring 20 ms bakom Microsofts Xbox One X och en bra bit bakom en PC.

Värt att ha i åtanke är även att detta test utfördes mer eller mindre på Googles egna villkor. Vilket kan innebära att detta är ett absolut “i bästa fall” för Stadia. Däremot är plattformen inte färdigutvecklad och inget specifikt lanseringsdatum för tjänsten har bekräftats, Google har endast sagt att den kommer att sjösättas under 2019. Något som kan ge företaget tid nog att optimera plattformen och sänka fördröjningarna ytterligare.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
7 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments

Det är väl siffror idag? Kan nog komma ner under dagens konsoler efter lite uppdateringar.
Även om jag gillar att ha en egen dator hemma som synkar ljus med Hue-lampor och tangentbord så jag jag orimligt pepp på detta. =)

Anton Karmehed
Admin
5 Årtal sedan

Tycker att Stadia är så jävla häftigt alltså! Snackar om det på Techbubbel idag om än bara hälften så länge jag hade kunnat snacka om det.. 😛 En aspekt som är väl värd att påpeka är att man normaliserade dessa siffror genom att lägga till skärmfördröjningen på sina tidigare testresultat och då fick en mer “rättvis” jämförelse. Då var Xbox One X och Stadia på samma latens. I ett tidigt betastadie över Wifi.. Det är fan ruskigt imponerande! :O Lyssna på Techbubbel idag om ni är mer intresserade av mina tankar. Har kommit på en massa grejer efteråt jag också… Läs hela »

JB
JB
5 Årtal sedan
Reply to  Anton Karmehed

Anton, tycker du att det skall normaliseras med svordomar i kommentarerna?

Morkul
5 Årtal sedan
Reply to  Anton Karmehed

Som en person som alltid vill göra rätt för mig och tycker om att då och då sitta ned med kompisarna med en öl och köra lite retrospel tycker jag inte alls om denna trend. Samma anledning till varför jag ogillar Steam och har få få titlar där som det är möjligt.

Hela denna trend med att betala för tjänsten för att få använda ett spel känns bara helt fel även vilket blir en konflikt i mig då jag tycker om den tekniska lösningen.

JB
JB
5 Årtal sedan

Nu får ni ta och börja rensa bort trollen!!! Undrar dessutom ifall det skall vara tillåtet med maskerade länkningar, alltså inte utskrivna i text (som “https://…”)

Robin Gunning
Robin Gunning
5 Årtal sedan

Ni missade att stadias latens är helt räknad utan att veta latensen på skärmen medans alla andra siffror är latens utan skärmlatens