Sedan Epic Games introducerade sin spelplattform Epic Games Store har företaget säkrat exklusivitet för en rad speltitlar, något som enligt Tim Sweeney är en strategi som överges om Steam ger mer av sina intäkter till spelutvecklare.
Den digitala spelbutiken Epic Games Store har varit ett hett diskussionsämne sedan plattformen introducerades. Mestadels kretsar diskussionerna kring Epic Games rad av exklusivitetsavtal som slutits med andra spelutvecklare. Avtal som sett till att spel som Metro Exodus och Borderlands 3 endast kommer att finnas tillgängliga via Epic Games Store under en viss tid efter dess lanseringar.
Ett annat ämne som har diskuterats är intäktsdelningarna som Epic Games jämfört med Valve som äger tjänsten Steam har satt upp mellan företagen och spelutvecklare som säljer sina spel via företagens plattformar.
Valve brukade ta 30% av alla intäkter från försäljning av spel, nedladdningsbart innehåll (DLC) och expansionspaket. Nu har företaget justerat detta till 25% om en speltitel säljer exemplar, nedladdningsbart innehåll eller expansionspaket till ett värde som överskrider 10 miljoner dollar. Skulle den totala försäljningen överskrida 50 miljoner dollar går Valves andel ned till 20%. Detta medans Epic Games ger 88% av alla intäkter till spelskaparna och behåller 12% för sig själva.
Exklusivitetsavtal upphör om Valve matchar 88-12% intäktsdelning
I en kommentarstråd på Twitter har nu Epic Games VD Tim Sweeney talat om vad som skulle krävas för att företaget ska upphöra med exklusivitetsavtalen.
If Steam committed to a permanent 88% revenue share for all developers and publishers without major strings attached, Epic would hastily organize a retreat from exclusives (while honoring our partner commitments) and consider putting our own games on Steam.
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) April 25, 2019
Sweeney bekräftar att om Valve skulle ändra sina intäktsdelningar till 88 – 12% likt Epic Games skulle företaget inte längre jaga exklusivitetsavtal för nya speltitlar. Sweeney nämner även att skulle detta ske ser han inga problem med att börja sälja företagets egna speltitlar via Valves plattform.
“Such a move would be a glorious moment in the history of PC gaming and would have a sweeping impact on other platforms for generations to come. Then stores could go back to just being nice places to buy stuff, rather than the Game Developer IRS.
Keep in mind, most of the other problems developers and publishers face (not all problems, but most) can be solved with money, and that extra 18% provides a very significant amount of new funding.” – Tim Sweeney
Endast tiden kommer att avslöja om Valve förr eller senare kommer att ändra sina villkor och stridsyxan mellan plattformarna läggs ned.