Prestandan hos kommande Playstation 5 har ännu en gång visats upp, denna gång av Sonys VD vars presentation fastnade på film tillsammans med ytterligare lite information om spelkonsolens hårdvara.
Nästa generations spelkonsol från Sony har nu visats upp för företagets investerare i en presentation som fastnat på film. Detta är inte första gången information om spelkonsolen dyker upp då Sonys systemarkitekt Mark Cerny under förra månaden avslöjade några bitar information om kommande Playstation 5.
Denna gång är det Wall Street Journals reportet Takashi Mochizuki som deltagit i en presentation som hölls av Sonys VD Kazuo Hirai där den kommande spelkonsolens prestanda visades upp.
I videon kan vi se hur Sonys VD demonstrerar skillnaden mellan Playstation 5 och Playstation 4 Pro när det kommer till att ladda in och rendera spelvärldar. Det som enligt videon tar Playstation 4 Pro över åtta sekunder att förbereda tar endast 0,83 sekunder för Playstation 5. Detta tack vare en “ny typ av SSD” som av Mark Cerny bekräftades huseras inuti den kommande spelkonsolen.
En bit in i videon visas även Insomniac Games spel Spider-Man upp i en fortsatt demonstration i hur de två generationernas spelkonsoler skiljer från varandra. I videon åker spelets kamera längsmed en vältrafikerad gata genom New York där spelet tar plats. Här går det att se hur Playstation 4 Pro verkar ha svårt att rendera spelet tillräckligt snabbt för en silkeslen upplevelse medans Playstation 5 ser ut att hantera uppgiften mycket bättre.
Takashi Mochizuki har även via Twitter delat med sig av en uppsättning presentationsbilder relaterade till Sonys planer för Playstation. Här kan vi se att Sony ännu en gång bekräftar att spelkonsolen kommer att bygga på en helt ny processor och grafikkortsarkitektur. Den kommer även att ha stöd för raytracing, 8K-upplösning samt vara bakåtkompatibel.
Den andra bilden bekräftar hur nuvarande Playstation 4 kommer fortsätta vara aktuell i minst tre år till. Huruvida detta innebär att de två konsolerna kommer att leva sida vid sida på butikshyllor eller om Playstation 5 inte förväntas lanseras inom dessa tre år var ingenting som diskuterades.
Dom har petat in en SSD och försöker flasha med hur snabb deras nya hårdvara är jämfört med deras gamla med ytterst föråldrad hårdvara?
Sedan när hjälpte SSD till att minska rendering tiden per bildruta (högre FPS)?
Sedan är det förstås inte speciellt svårt att få nyare hårdvara att prestera bättre men då pratar vi CPU och GPU prestanda.
Verkar som att ni inte har hör talas om Radeon Pro SSG ett kort med Vega och upp till 2TB av SSD minne för acceleration av 4k och 8K arbete med en enorm prestandavinst då SSD’n är tätt kopplad till Vega GPU’n.
Så med rätt implementation kan det ge en bra vinst, speciellt i högre upplösningar.
Misstänker att Sony’s implemetation är något liknande.
Den första Radeon Pro SSG kom med Fiji GPU och 1TB SSD 2016, nästa generation är baserad på Vega och har då upp till 2TB SSD.
https://www.digitaltrends.com/computing/amd-explains-its-monster-radeon-pro-ssg/
Jo då det har jag. Problemet är att i spelexemplen de visar upp så skulle det göra marginell skillnad. Finns en del spel tester där de avaktiverar NVMe och skillnaden faller inom ramen för statistiska felmarginalen. När de började spela på 16K upplösningar blev det dock en större skillnad men då pratar vi ju om ospelbar prestanda med båda alternativen. Sitter du och editerar 8K RED filmer så får du stor skillnad om du sitter men rätt mjukvara. Inte all mjukvara som drar 100% nytta av den extra buffert som finns. Men hur vi än vänder vrider på det så… Läs hela »
Köpte aldrig någon PS4 för jag blev inte direkt imponerad av prestandan eller funktionerna … Vi får väl hoppas att de släpper femman innan den också är utdaterad …