Googles webbläsare Chrome har implementerats med en ny funktion där artificiell intelligens ska hjälpa blinda och synskadade att navigera på internet genom att analysera och beskriva bilder som visas på skärmen, även om dessa inte har några manuellt tillagda beskrivningar.
Google slår ett slag för att hjälpa synskadade och blinda navigera på internet med företagets webbläsare Chrome. Trots att det idag finns verktyg för att läsa av skärmar och även blindskriftsskärmar som underlättar surfande för synskadade och blinda är det långt ifrån allt innehåll som kan konsumeras med synnedsättning.
Då en stor del av internet idag är baserat kring bilder och många av dessa inte har några etiketter eller beskrivningar finns det en stor portion av onlinevärlden som inte kan beskrivas av de hjälpmedel för synskadade som finns tillgängliga. Google har nu implementerat en funktion i Chrome som använder artificiell intelligens (AI) för att hjälpa synskadade användare av webbläsaren med just detta problem.
Googles funktion för Chrome baseras på samma teknik som låter användare söka efter bilder via nyckelord. Den artificiella intelligensen ska lära sig att analysera de bilder som visas på en hemsida och sedan kunna beskriva dessa för användaren. Även om bilderna inte har några etiketter eller manuellt tillagda beskrivningar.
“The unfortunate state right now is that there are still millions and millions of unlabeled images across the web, When you’re navigating with a screen reader or a Braille display, when you get to one of those images, you’ll actually just basically hear ‘image’ or ‘unlabeled graphic,’ or my favorite, a super long string of numbers which is the file name, which is just totally irrelevant.” – Laura Allen, Google.
Chrome ger inga definitiva bildbeskrivningar
Då det handlar om en AI som beskriver de bilder som visas kommer det inte att ges några definitiva beskrivningar av bilderna. Utan någon slags mänsklig övervakning finns det ingen garanti att denna artificiella intelligens skulle ha rätt hundra procent av tiden.
Således kommer det att röra sig om beskrivningar liknande “Det ser ut att vara ett marknadsstånd för frukt och grönsaker” för en bild på ett marknadsstånd med just frukt och grönsaker. Google lämnar lite svängrum för potentiellt felaktiga eller inte helt korrekta beskrivningar genom att låta AI:n använda “Det ser ut som..” i början av varje beskrivning.
Funktionen kommer endast att finnas tillgänglig för den med en skärmläsare som ger återkoppling i form av tal eller blindskrift till användaren. För att aktivera funktionen behöver användare hitta “Få bildbeskrivningar från Google” som finns bland webbläsarens avancerade inställningar.