Crytek har nu lanserat sin testsvit Neon Noir som testar systems raytracing-kapacitet utan krav på hårdvara specifikt framtagen för att hantera dessa beräkningar.

Den som vill ge raytracing ett försök utan att införskaffa ett grafikkort ur Nvidias Turing-baserade RTX-serie kan sätta sin dator på prov genom Cryteks senaste testsvit. Testsviten i fråga går under namnet Neon Noir och visades först upp tidigare i år och finns nu tillgängligt för gemene man.

Cryteks testsvit ställer inga krav på hårdvara specifikt utvecklad för att hantera raytracing. Den kommer däremot utan stöd för gränssnitten Vulkan och Direct X 12. Det är dock något Crytek kommer att implementera detta i framtiden.

Neon Noirs raytracing kommer från en vidarebyggnad på spelmotorn Cryengines renderingsverktyg SVOGI som används i Cryteks egna spel som till exempel Hunt: Showdown. Genom att använda redan existerande verktyg kommer spelutvecklare kunna nyttja Neon Noir för att testa implementationer av raytracing utan krav på dedikerad hårdvara. Crytek kommer dock att implementera stöd för hårdvaruaccelererad raytracing i framtiden.

De officiella systemkraven Crytek satt för den som är sugen på att ge den nya testsviten en svängom lyder som följande:

  • AMD Ryzen 5 2500X CPU / Core i7-8700
  • AMD Vega 56 8 GB VRAM / NVIDIA GTX 1070 8 GB VRAM
  • 16 GB System Ram
  • Win 10 x64
  • DX11

Testsviten finns att ladda ner via Cryteks “Cryengine Marketplace” och nedladdningen är 4,35 GB stor. Testsviten är gratis, men kräver att användare installerar Cryengines dedikerade launcher och laddar ner testsviten genom denna. Det krävs även att användare registrerar ett konto hos Crytek.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Tobbe
5 Årtal sedan

Nån som vill ha tillbaka Software T&L också ?…(1 par fps)… nähä inte det.. OK.