Efter att ha sakta men säkert gett ut mer och mer information om nästa generations spelkonsol har Microsoft nu avtäckt de fullständiga specifikationerna för den kommande konsolen Xbox Series X.
Microsoft har nu avtäckt de fullständiga hårdvaruspecifikationerna för företagets kommande spelkonsol Xbox Series X. Trots att detaljer som prissättning i dagsläget förblir oklara visar Microsofts specifikationsblad en spelkonsol som kan utmana många stationära datorer sett till spelprestanda.
Xbox Series X SoC (System on Chip) kommer med en Zen 2-baserad processordel utrustad med åtta kärnor och 16 trådar med en klockfrekvens på 3,8 gigahertz (GHz) eller 3,66 GHz med Simultaneous multithreading (SMT) aktiverat. Detta tillsammans med en RDNA 2-baserad grafikkrets vars beräkningskraft listas som 12 TFLOPS med 52 beräkningsenheter och en klockfrekvens på 1 825 megahertz (MHz).
Xbox Series X | |
---|---|
CPU | 8-kärnig Zen 2-processor @ 3,8 GHz (3,66 med SMT) |
GPU | 12 TFLOPS, 52 beräkningsenheter @ 1 825 MHz |
Kretsyta | 360.45 mm2 |
Tillverkningsprocess | 7 nanometer+ |
Internminne | 16 GB GDDR6 med 320 MB minnesbuss |
Minnesbandbredd | 10GB @ 560 GB/s 6GB @ 336 GB/s |
Intern lagringskapacitet | 1 TB NVMe |
Utökningsbar lagringskapacitet | Expansionskort på upp till 1 TB |
Extern lagring | Extern hårddisk via USB 3.2 |
Optisk läsare | 4K UHD Blu-Ray läsare |
Prestandamål | 4K @ 60 FPS. Upp till 120 FPS |
Övriga specifikationer inkluderar 16 gigabyte (GB) internminne som segmenterats i två delar. En partition på 10 GB vars minnesbandbredd listas som 560 GB/s och en partition på 6 GB med en minnesbandbredd på 336 GB/s. Den snabbare minnespartitionen utgör vad Microsoft kallad för den “GPU-optimerade delen”. Alltså den minnespool spelkonsolens grafikkrets kommer att nyttja. Medans resterande internminne delas upp mellan uppgifter som CPU, ljud och dylika områden.
Xbox Series X kommer även utrustad med en specialutvecklad NVMe-SSD med en lagringskapacitet på en terabyte (TB). Lagringsutrymmet kan sedan utökas med ett expansionskort på upp till en terabyte extra lagringsutrymme. Spelkonsolen har även stöd för externa hårddiskar via USB 3.2.
Med den interna SSD-enheten som enligt Microsoft inte ska påverkas av värmeutvecklingen från övriga komponenter ska företaget ha nått en genomströmningsnivå på 2,4 GB/s för rå och 4,8 GB/s för komprimerad data. Denna ansluts till spelkonsolen likt ett gammalt minneskort.
Hårdvaruaccelererad raytracing
Det är sedan tidigare känt att Xbox Series X kommer med stöd för hårdvaruaccelererad raytracing. En teknik för att skapa mer verklighetstrogna ljussättningar och skuggor baserade på vart spelvärldens ljuskällor befinner sig och vad ljusstrålarna interagerar med.
För att ge en visuell uppfattning av vad raytracing kan erbjuda sett till spelgrafik visade Clayton Vaught som är teknisk direktör för Minecraft och Mike Rayner från The Coalition med sitt spel Gears 5 upp skillnaderna raytracing kan bidra med.
Även ett spel som Minecraft där grafiken inte haft stört fokus lyfts rejält med raytracing aktiverat. Nyare spel som Gears 5 ser också en markant skillnad när tekniken aktiveras och ljuset flödar och reflekterar på ett mer verklighetstroget vis.
DLI, VRR, ALLM
Andra finesser hos den kommande spelkonsolen inkluderar Dynamic Latency Input (DLI) som ska tillåta spelutvecklare att mer pricksäkert synkronisera vad som renderas och simuleras i en speltitel med spelarens fysiska knapptryck på sin handkontroll.
Automatic Low Latency Mode (ALLM) är en annan teknik för att försöka göra spelupplevelserna så responsiva som möjligt. Denna teknik känner av vilket bildläge hos den inkopplade bildskärmen som erbjuder lägst svarstid och aktiverar det läget automatiskt. Denna teknik finns även hos dagens Xbox One X-konsoler.
Variable Refresh Rate (VRR) är ännu en teknik som packats in i den kommande konsolen. Denna teknik tillåter texturer som visas i till exempel de yttre kanterna av en bildskärm att renderas i en lägre upplösning. Detta resulterar i mindre stress på grafikkretsen då de områden av spelvärlden som inte bör hålla en spelares fokus får aningen sänkt renderingskvalité. Således finns mer prestanda kvar för att rendera det innehåll på skärmen som är extra viktigt.
Xbox Velocity Architecture
Microsoft nämner hur man inte bara vill korta ner laddningstider med hjälp av den NVMe-SSD Xbox Series X kommer utrustad med. Företaget har även tagit fram vad som kallas “Xbox Velocity Architecture“. Ett nytt system för spel att ladda in texturer och modeller när de behövs. Enligt Microsoft ska detta nya system tillåta 100 GB av spelinnehåll att bli tillgängligt för spelutvecklare på direkten.
Mer specifikt består detta system av fyra komponenter: En NVMe-SSD, ett hårdvarublock dedikerat till kompression samt det nya gränssnittet DirectStorage. Till sist Sampler Feedback Streaming (SFS) som ser till att endast de texturer som behövs för tillfället laddas in och läggs längst fram i kön för att användas. SFS ska enligt Microsoft erbjuda två till tre gånger högre effektivitet hos spelkonsolens fysiska minne och SSD-enhetens prestanda.
Xbox Series X och bakåtkompatibilitet
Avslutningsvis går Microsoft igenom målsättningen för den kommande spelkonsolen och bakåtkompatibilitet med speltitlar från de föregående generationerna. Xbox One X har sett en drös speltitlar från både den första Xbox-generationen och Xbox 360 bli tillgängliga att spelas på konsolen. Detta kommer även att gälla för den kommande generationen.
Microsoft menar att spelare kommer att kunna spela äldre spel i högre upplösningar, med fler bildrutor per sekund (FPS) och bättre generell bildkvalitet. Det utvecklingsteam som bär ansvaret för bakåtkompatibiliteten ska även ha lyckats ge spelare möjligheten att spela online med andra även om alla inte sitter på en spelkonsol från samma generation.
Det är inte bara speltitlar som kan följa med till nästa generation enligt Microsoft. Även sparfiler och och tillbehör för Xbox One ska kunna hitta sig ett hem hos Xbox Series X.
Lagom till julhandeln
Microsoft har sedan tidigare bekräftat att den kommande konsolen kommer att lanseras framåt slutet av år 2020. Huruvida företagets löften om otroligt snabba laddningstider och galet vackra spelmiljöer visar sig stämma är något som återstår att se. Det Microsoft säger sig ha åstadkommit med den kommande spelkonsolen låter minst sagt revolutionerande jämfört med de spelkonsoler vi har idag.