Sony har nu mött Microsofts nyligen avtäckta specifikationer för Xbox Series X med sina egna specifikationer för sin kommande spelkonsol Playstation 5 och stor del av Sonys fokus läggs på lagringsenheten som får brutala hastigheter.
Medans Microsoft gett oss en stadig ström av information angående deras kommande spelkonsol Xbox Series X som nyligen fick sina fullständiga specifikationer avtäckta har Sony varit relativt tysta angående sin nästa spelkonsol.
Nu har Sony lyft på locket för nästa generations Playstation-plattform kreativt kallad Playstation 5.
Playstation 5 tar ett redigt kliv framåt vad gäller prestanda jämfört med dagens Playstation 4 Pro. Däremot hamnar Sonys specifikationer en bit bakom Microsofts kommande konsol. Båda enheterna kommer med systemkretsar utvecklade i samarbete med AMD. Det rör sig om åtta processorkretsar baserade på arkitekturen Zen 2 och grafikkretsar baserade på arkitekturen RNDA 2. Däremot kommer Sonys processorkärnor med en lägre maximal klockfrekvens och grafikkretsen har utrustats med markant färre beräkningsenheter.
Xbox Series X | Playstation 5 | |
---|---|---|
CPU | 8-kärnig Zen 2-processor @ 3,8 GHz (3,66 med SMT) | 8-kärnig Zen 2-processor @ upp till 3,5 GHz |
GPU | 12 TFLOPS, 52 beräkningsenheter @ 1,825 GHz | 10.28 TFLOPS, 36 beräkningsenheter @ upp till 2,23 GHz |
Kretsyta | 360.45 mm2 | - |
Tillverkningsprocess | 7 nanometer+ | 7 nanometer+ |
Internminne | 16 GB GDDR6 med 320 MB minnesbuss | 16 GB GDDR6 |
Minnesbandbredd | 10GB @ 560 GB/s 6GB @ 336 GB/s | - |
Intern lagringskapacitet | 1 TB proprietär NVMe | 825 GB icke-proprietär NVMe |
Utökningsbar lagringskapacitet | Expansionskort på upp till 1 TB | Extern hårddisk Certifierade NVMe-enheter |
Extern lagring | Extern hårddisk via USB 3.2 | Extern hårddisk via USB 3.2 |
Optisk läsare | 4K UHD Blu-Ray läsare | 4K UHD Blu-Ray läsare |
Prestandamål | 4K @ 60 FPS. Upp till 120 FPS | - |
Sett till ren beräkningskraft erbjuder Playstation 5 10,28 TFLOPS. Detta kan då jämföras med 12 TFLOPS hos Xbox Series X.
Högre klockfrekvenser hos grafikkretsen
Sonys grafikkrets når en betydligt högre maximal klockfrekvens jämfört med Xbox Series X. Här rör det sig om klockfrekvenser på upp till 2,23 gigahertz (GHz) jämfört med Microsofts 1,825 GHz. Däremot har grafikkretsen i Xbox Series X 16 beräkningsenheter fler än den i Playstation 5.
Störst fokus på SSD-driven lagring
Sonys chefsarkitekt Mark Cerny nämner dock att det inte är den råa prestandan hos processorkärnorna eller grafikkretsen som särskiljer deras kommande spelkonsol.
Cerny påpekar att det är lagringsenheterna som använts i tidigare generationers spelkonsoler som varit flaskhalsar. Sony har därför gått från mekaniska lagringsenheter till NVMe-baserade enheter för Playstation 5.
Till skillnad från Xbox Series X kommer Sonys nästa spelkonsol med en icke-proprietär lagringslösning i form av en traditionell NVMe-SSD. Denna tillsammans med Sonys egenutvecklade flashkontroller och gränssnittet PCI Express 4.0 ska erbjuda hastigheter på upp till 5,5 GB/s för rådata och åtta till nio gigabyte per sekund för komprimerad data.
Jämfört med Microsofts kommande konsol erbjuder Sonys mycket högre överföringshastigheter hos sin lagringsenhet. Detta innebär att lagringsenheten hos den kommande Playstation-konsolen mer eller mindre kan användas som extra internminne när det kommer till att ladda in texturer och resurser.
Hårdvarustöd för raytracing
Likt Xbox Series X kommer Sonys spelkonsol med stöd för hårdvarubaserad raytracing. Detta är dock inte helt förvånansvärt då tekniken bekräftats bli en del av AMD:s arkitektur RDNA 2 även när arkitekturen dyker upp i diskreta grafikkort.
Playstation 5 &bBakåtkompatibilitet
Cerny pratade även en del om bakåtkompatibilitet med äldre generationers Playstation-konsoler. Han nämnde att vid lanseringen av den kommande konsolen kommer merparten av de 100 mest populära Playstation 4-spelen vara kompatibla med den nya plattformen. Däremot kommer det blir upp till utvecklare att anpassa sina verk för den nya sortens grafikkrets hos Playstation 5.
Pris och tillgänglighet
Precis som med Xbox Series X är det inte helt spikat vilket datum Sonys spelkonsol kommer att lanseras. Båda konsolerna har satt “jultiden 2020” som lanseringsfönster. Båda konsolernas prislappar är även fortsatt okända.
Vi har inte heller fått se vad för design Playstation 5 kommer att ha rent fysiskt sett. Medans Microsoft lyft skynket från sin kommande kämpe har vi således en del information kvar att invänta angående Playstation 5.
Then it’s settled, Microsoft drar hem den här ronden.
Utveckla gärna! Jag är ingen konsollägare och kommer inte vara någon köpare av den nya generationen heller. Skulle jag vara tvingad att välja baserat på de specifikationer ovan så ser jag PS5 som vinnare. CPUn är det enda som Xbox har bättre specifikationer men då de har sämre specs på GPU vilket är betydligt viktigare för spel så ser jag absolut ingen fördel. Sedan har vi PS5 extremt bra lagringsläsning som kommer förkorta laddningstiderna ordentligt. Sedan är icke-proprietär lösningar alltid att föredra för konsumenten. Kan ha missat någonting eller kanske finns de som använder konsolen till annat än att spela?… Läs hela »