Microsoft har nyligen avtäckt den nya versionen av gränssnittet DirectX 12 kallat DirectX 12 Ultimate som siktar på att samla alla grafiktekniker för nästa generation under ett och samma namn.
Då vi ser nya grafiktekniker bli en del av nästa generations spelkonsoler har Microsoft i ett försök att göra det hela mer lättöverskådligt nu avtäckt DirectX 12 Ultimate. Detta blir nästa utveckling av företagets gränssnitt och Microsoft siktar på att “framtidssäkra grafiktekniker för nästa generations speltitlar”.
Den nya versionen av gränssnittet kommer att inkludera tekniker som Raytracing, Variable Rate Shading (VRS), Mesh Shaders och Sampler Feedback. Med det nya gränssnittet kommer Microsoft även erbjuda verktyg till spelutvecklare för att lättare kunna implementera och optimera dessa tekniker. Till exempel verktyget PIX för grafikoptimering som låter utvecklare spara så mycket prestanda som möjligt mellan PC och spelkonsoler.
Grafikkort som redan utrustats med stöd för raytracing på hårdvarunivå kommer att certifieras som “DirectX 12 Ultimate-kompatibla”. I dagsläget inkluderar detta endast Nvidias RTX-serie av grafikkort. Däremot kommer AMD:s komma grafikarkitektur RDNA 2 att bära certifieringen när det väl blir dags för lansering.
DirectX 12 Ultimate kommer att lanseras officiellt i samband med nästa stora uppdatering till operativsystemet Windows 10 som kommer att börja rullas ut under våren. Värt att påpeka är även att speltitlar utvecklade för det kommande gränssnittet fortfarande kommer att vara möjliga att avnjuta med grafikkort som inte är certifierade för DirectX 12 Ultimate. Detta då Ultimate-versionen är en påbyggnad till DirectX 12 och således kan speltitlarna spelas i DX 12-läge men de extratekniker som inkluderas i Ultimate finns då inte närvarande.