Nvidias teknik Deep Learning Super Sampling (DLSS) lovade att ge användare en prestandavinst med hjälp av maskininlärning och med nylanserade DLSS 2.0 hävdar sig utvecklaren ha blivit av med de nackdelar teknikens första iteration kom med.

När Nvidia lanserade sina Turing-baserade grafikkort ur RTX-serien avtäcktes även tekniken Deep Learning Super Sampling (DLSS). Denna teknik nyttjar maskininlärning för att lära sig hur texturer i spel ska se ut i ett högre upplöst format än de renderats i. Detta skulle leda till att användare inte behövda lägga lika mycket beräkningskraft på renderingen. Resultatet skulle dock vara en bildkvalitet som matchar resultatet om texturerna renderats i bildskärmens faktiska upplösning eller högre.

Däremot fungerade inte tekniken helt felfritt. I vissa speltitlar resulterade den i markant försämrad bildkvalitet och skärpa när den aktiverades.

En jämförelsebild från Metro Exodus med och utan DLSS aktiverat strax efter lansering.

Nu har det dock blivit dags för nästa stora iteration av tekniken. Nvidia hävdar att man med DLSS 2.0 lyckats lösa de problem som fanns vid teknikens ursprungliga lansering.

DLSS 2.0 sägs erbjuda bildkvalitet jämförbar med om texturerna renderats i en bildskärms faktiska upplösning trots att endast en fjärdedel eller hälften av pixlarna renderas. Tack vare “Temporal Feedback” ska tekniken även erbjuda skärpa och detaljrikedom mellan varje bildruta.

Den nya iterationen ska ha förbättrats så pass att grafikkortens Tensor-kärnor utför sina beräkningar dubbelt så snabbt som hos den första upplagan. Nvidia har även gjort sig av med kravet för tekniken att “tränas” för varje individuell speltitel som lagt till stöd för den. Istället för att mata en superdator med texturer från alla olika speltitlar kommer tekniken nu kunna appliceras mer generellt. Detta bör förhoppningsvis leda till en större implementation av tekniken i speltitlar.

En annan nyhet med DLSS 2.0 är att användare nu får tre olika lägen för tekniken att använda. Dessa går under namnen “Kvalitet”, “Balans” och “Prestanda”. Dessa låter användare välja om man vill ha en ren prestandavinst eller skala upp spelets texturer till upp till fyra gånger deras originalstorlek.

I skrivande stund är det endast speltitlarna Wolfenstein: Youngblood och Deliver Us the Moon som har implementerat stöd för DLSS 2.0. Däremot kommer Mechwarrior 5: Mercenaries och Control att uppdateras med stöd för tekniken under denna vecka.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments