Endgame Gear ger sig på kringutrustning och precis som företagsnamnet antyder så ligger fokus på prestanda och kvalitet. Vi hittar inga dekorativa lysdioder eller annat trams i dagens test av XM1.

I dagens test kikar vi på hela Endgame Gears produktportfolio, datormusen XM1. Vid rodret har tillverkaren ett tidigare e-sportsproffs som var aktiv under Counter Strikes tidiga tävlingsdagar. XM1 har en intressant infallsvinkel på dagens marknad, något vi kommer att titta närmre på idag.

Endgame Gear XM1
7.9 Expertomdöme
0 Läsaromdöme (0 röster)
TypAllround
Vikt~70 gram
Fördelar
Bäst kabel
Välbyggd
Perfekt sensor
Nackdelar
Kvalitetsmissar
Bra att veta
XM1 har en utformning som vi anser passar de allra flesta typen av grepp och handstorlekar, även vänsterhänta.
Sensor8.6
Knappar7.3
Funktioner7.7
Pris
Lämna/Läs läsaromdöme
Vad läsare tycker... Logga in för att lämna omdöme
Sort by:

Be the first to leave a review.

User Avatar
Verifierad
{{{ review.rating_title }}}
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Show more
{{ pageNumber+1 }}

Sammanfattning

“om vi skulle öppna en LAN-håla så skulle vi köpa in den här typen av mus”

Bakom missar i kvalitetskontrollen gömmer sig en ädelsten. XM1 står ut från marknadens alternativ genom att inte vara iögonfallande. Musen har en lättviktsdesign utan hål, den saknar lysdioder och har en tillbakadragen formgivning. Resultatet blir en välspecificerad mus med bra byggkvalitet som lägger fokus på det rätta: känsla och prestanda. Om vi skulle öppna en LAN-håla så skulle vi köpa in den här typen av mus. Dessvärre räcker XM1 inte hela vägen till en rekommendation på grund av sina kvalitetsmissar. Endgame Gear har ändå gjort ett bra första avstamp på musmarknaden.

 

Egenskaper

  • Egen Endgame Gear Flex Cable-kabel är ärmad och flexibel
  • Lättviktsdesign utan hål
  • Utmärkt sensor, bra på både mjukt och hårt underlag
  • Generisk, låg form
  • Mediumstorlek
  • Ambidextriös, dock med avsakand av sidoknappar för vänsterhänta
  • Passar samtliga grepp
  • 24 hak i skrollhjulet, något högljudd och stegen är korta
  • Samtliga knappar är distinkt taktila
Visa specifikationer
Endgame Gear XM1
MustypAllround
SensorPixart PMW 3389
Antal knappar5
Rekommenderad handstorlekM
Mått122 mm x 66 mm x 38 mm
Vikt70g
Max CPI16000
Polling rate1000 Hz
Drivrutiner/mjukvaraJa
Anslutning1,8 m USB, Flex Cord
Lägsta pris på Prisjakt.se
Stäng

 

Vi har fått två exemplar av XM1 från Endgame Gear. De skickade oss ett andra exemplar efter att vi uppmärksammade ett problem med högerklick på det första exemplaret. Det andra exemplaret hade bruten plombering och har kontrollerats av tillverkaren innan det skickades till oss.

Konstruktion och form

XM1 är lite av den typ av produkt som vi har väntat på. Det är en datormus utan allt krimskrams, som istället håller sig till det relevanta, det som vi vill se i en mus. Genom att skippa lysdioder, makroknappar och rymdskeppsformer vill Endgame Gear hålla det enkelt och smart.

XM1 har en symmetrisk och därmed ambidextriös form, trots att Endgame Gear beskriver den som en högerhänt mus. Ryggen är relativt låg till bordsytan och sidorna buktar blygt inåt på båda sidorna, vilket gör att samtliga populära grepp passar bra med XM1.

XM1 kommer i två upplagor, en svart och en vit. Den svarta är från den första utgåvan av musen. Den lanserades när Endgame Gear fortfarande skrev att den var världens snabbaste mus, vilket de nu dragit tillbaka med den vita upplagan. Vi testar endast den vita, aktuella modellen.

För den som är ute efter en lågviktsmus finns det ingen brist på alternativ. Lågviktsmöss är den största trenden inom datormöss just nu. XM1 står ut inom produktkategorin genom att slopa den håldesign som de andra lättviktsmössen använt sig av. Endgame Gear använder istället en ihålig design, där mycket av musens inre har skalats bort för att sänka vikten. Trots avsaknad av mycket struktur på insidan så känns XM1 som den bäst byggda lågviktsmus som vi hittills har testat. Vi kan krama den hur vi vill utan att den knakar, den känns robust och styv över samtliga ytor. Byggkvaliteten kommer dock på bekostnad av ett par gram i tillagd vikt. Å andra sidan samlar inte in damm och andra partiklar i musen, som en det gör med en håldesign.

Enligt specifikationerna väger XM1 cirka 70 gram, vilket stämmer med vår våg. Det är cirka tio gram tyngre än andra lättviktsmöss på marknaden. Tio gram låter inte som så mycket men XM1 är märkbart tyngre än exempelvis Glorious Model O, från ett av våra tidigare tester. Notera att vår våg är en billig matvåg och ger oss bara en indikation på vikten, toleransen på vår våg är oklar.

Den matta ytbeläggningen har under vårt testande hållit sig bra, vi ser inga fingeravtryck eller ytor där beläggningen har börjat flagna bort. Tassarna i teflon är bra över samtliga ytor, precis som vi har kommit att vänta oss av de bättre mössen på marknaden.

“den bästa kabeln på marknaden just nu”

Kabeln som används är Endgame Gears egna Flex Cord och namnet beskriver den väl. Det är en tygbeklädd kabel som är flexibel. I både vanliga- och extrema scenarion påverkar inte kabeln musrörelser. Enligt oss är Flex Cord den bästa kabeln på marknaden just nu. Det enda negativa som vi kan lyfta fram med kabeln är att den är svår att få in i en bungee, eftersom det finns mycket utrymme mellan tygärmen och signaltrådarna. XM1 är samtidigt inte en mus som behöver en bungee, då kabeln är så bra.

Forminspiration?

XM1 är inte den första och lär inte vara den sista musen som använder samma form. XM1 påminner mycket om formen för andra möss, främst Steelseries Sensei-serien. Det rör sig inte om en 1:1-kopia, men de har samma drag i formspråket.

Om du gillar formen hos den ena musen så är det sannolikt att även den andra kommer att tilltala dig. I bildgalleriet har vi jämfört med Steelseries Sensei Ten.

Stäng

 

Brytare

Det intressant att tillverkare sällan specificerar vilka brytare som används i deras möss. XM1 är specificerad att använda sig av ”OMRON long-life switches”, vilket inte säger mycket då den japanska tillverkaren Omron har en oändlig portfölj av brytare. XM1 använder sig av de kinatillverkade D2FC-brytarna från Omron. Slaglängden i XM1 känns kortare och mer tunn i jämförelse med exempelvis Model O, trots att de använder samma brytare. Samtliga knappar är ändå distinkt taktila. Skrollhjulet har korta steg och är något högljutt. Även skrollhjulet har en kort slaglängd och bottnar för vår smak alldeles för skarpt.

Läs mer om brytarna

Omron är en välrenommerad tillverkare från Japan och de tillverkar flera brytarlinjer. D2F-serien tillverkas i Japan och har generellt sett bättre toleranser, bättre material, bättre tätning och en starkare ram än den massproducerade D2FC-serien. Vi har inte stött på några toleransproblem i vårt exemplar och för en mus i den här prisklassen så ser vi inget negativt i valet av de billigare D2FC-brytarna.

Bokstaven F, som finns i serienamnet för brytarna, indikerar 75 cN-aktiveringskraft, medan brytarnamn utan F har det dubbla, 150 cN. Teoretiskt sett lämpar sig 150 cN-varianter bättre för spelmöss med FPS-spel i fokus, eftersom brytaren återgår till neutralt läge snabbare än med 75 cN. Med det sagt är det ren preferens och vi har inga som helst problem med att spela FPS-spel med XM1.

Stäng

I vårt första exemplar av XM1 lät höger knapp ihåligt. Endgame Gear skickade då oss ett nytt exemplar där de på förhand hade kontrollerat högerknappen. Samtidigt skrev Endgame Gear till oss att det är väntat att högerklick låter ihåligt. Det gjorde oss lite fundersamma på vad kunder kan vänta sig. Företaget gav oss alltså ett nytt exemplar. Betyder det att kunder också får en ersättning om de uppmärksammar samma beteende? Vad vi kan läsa oss till är det här vanligt för XM1, något att vara uppmärksam på som kund. Vårt andra exemplar hade inte samma beteende. Endgame Gear skriver att vänsterknappen alltid kommer att låta mindre ihåligt eftersom det finns fler komponenter kring den brytaren. Det är dock inte unikt för XM1. Det förklarar inte beteendet i vårt första exemplar.

Ett problem som vi stötte på med båda våra testexemplar finns i den främre sidoknappen, mouse4. Vid tryck på mouse4 skrapar fjädern i brytaren mot sig själv och skickar vibrationer som känns längs med hela musen. Det är en ren kvalitetskontrollmiss.

Världens snabbaste mus?

Endgame Gear marknadsförde initialt XM1 som världens snabbaste mus, ett uttalande som de numer har dragit tillbaka. Vad vi förstår ska anledningen bakom uttalandet vara en patenterad analog teknik som används i XM1, en teknik som företaget inte beskriver på sin produktsida. När vi frågade Endgame Gear om tekniken fick vi ett patentnummer på ett patent som vi hade svårt att tolka.

De brytare som XM1 använder är inte analoga, de är mekaniska och aktiveras med hjälp av kontaktlöv i brytaren. När en knapp på musen trycks ned så aktiveras brytaren. Den skickar i sin tur en signal som registrerar trycket. Dessa kontaktlöv är fysiska och behöver en intern fördröjning. Fördröjningen behövs eftersom de vibrationer som skapas när vi trycker ned en knapp orsakar flera signaler inom ett kort tidsspann då kontaktlövet inom loppet av millisekunder hinner bryta kretsen flera gånger. Om vi förstår det rätt använder XM1 en teknologi som läser av de mekaniska aktiveringarna och omvandlar dem sedan analogt. Vi har svårt att förstå hur den här teknologin ska vara snabbare, då musen fortfarande behöver vänta på den mekaniska aktiveringen innan den hanteras analogt.

Teknologin ser historiskt sett ut att ha orsakat problem med dubbelklick i XM1. Den har sedan dess justerats via firmware-uppdateringar. Vi misstänker att tillverkaren har ökat fördröjningen för att motverka vibrationerna i brytaren. Vi fick dessvärre inget tydligt svar på det från Endgame Gear.

Summa summarum? Det spelar absolut ingen roll för slutanvändaren. Du blir inte snabbare med den analoga tekniken. En fysisk aktivering kommer alltid att vara fysisk och signalen från kretskortet skickas inte snabbare till värden med en extra analog teknik involverad, även om den teoretiskt kan minimera fördröjningen till nästa klick. Det är irrelevant eftersom brytaren aktiveras direkt i båda fallen och eftersom signalen skickas direkt ändå. Fördröjningen som finns inbyggd i de mekaniska brytarna gäller inför nästa klick och ligger oftast på cirka 5 ms. Klickar du inte 1 000 gånger per sekund så spelar det ingen roll om fördröjningen är mindre än 1 ms, som Endgame Gear hävdar, eller 5 ms, som de flesta mekaniska brytare är specificerade för.


 

Dagens högpresterande sensorer är allt som oftast identiska. Prestandan skiljer sällan i faktiska användarscenarion. Det som kan särskilja högpresterande sensorer är allt som oftast relaterat till små inlägg på specifikationsblad. Det finns ibland även tillverkaranpassningar av marknadsledande sensorer att hålla koll på. Det intressanta för oss är om det finns några avvikelser. I det här segmentet faller nämligen fokus mindre på sensor. Du bör snarare välja mus efter musform.

Sensorprestanda

XM1 är utrustad med en Pixart 3389-sensor. Det är en av, om inte den bästa sensorn på dagens konsumentmarknad. Med den senaste firmware-uppdateringen till XM1 hittar vi inget att anmärka på, oberoende på vilka scenarion vi utsätter musen för. Sensorn är välimplementerad och presterar som väntat för en marknadsledande sensor.

Vi använder oss av MouseTester 1.5 för att samla sensordata. Därefter granskar vi resultaten för eventuella avvikelser. I XM1 hittar vi inga spår av de vanliga bovarna, som sämre sensorer har svårigheter med. Nämligen Angle snapping, jitter och andra kompensationer.

Mer information om vårt test i MouseTester

CPI – counts per inch
Tillverkare har alltid egenspecificerade toleranser att förhålla sig till. Det innebär att angiven CPI inte alltid stämmer överens med vad konsumenten väntar sig. I Mouse tester finns en inbyggd kalibrering för CPI där vi för musen en specifik längd och får tillbaka en siffra. Den returnerade siffran bör motsvara inställd CPI på musen.

Jitter-test
Jitter innebär att rörelsespårningen är inkonsekvent. Vi testar det genom att föra musen diagonalt och långsamt, för att se om det bildas trappsteg istället för en mjuk linje.

Spårningshastighet
Vissa möss kan ha svårigheter med att spåra snabba rörelser korrekt. Resultatet kan bli slumpmässiga input-signaler, eller att musen helt tappar spårning. Vi för musen snabbt över en yta och noterar hastighetskurvan på resultatet. Resultatet ska inte vara noll eller ha oväntade resultat.

Angle snapping
Genom att dra snabba cirklar med musen kan vi se om den hänger med eller faller tillbaka och börjar kompensera genom att rita raka linjer.

Lyftlängd
Spelare med låg muskänslighet kan behöva lyfta och ompositionera musen under aktivt spelande. Det är därför viktigt att musen har en kort lyftlängd och slutar avläsa rörelser nästintill direkt. Vi använder faktiska användarscenarion när vi testar lyftlängd eftersom det är svårt att få exakta siffror.

Vi måste alltid beakta den mänskliga faktorn i den här typen av test. MouseTester kan ge data att gå på om vi känner att något inte riktigt är som det ska. De är dock inte absoluta. Det som räknas i slutänden är hur sensorn presterar och hur den upplevs vid faktisk användning.

Stäng

 

Inställningar och mjukvara

XM1 använder sig av Endgames Gears egen XM1 Configuration Software för att konfigurera vissa aspekter av musen. Mjukvaran är resurssnål med endast 52 MB minne i drift och behöver inte vara igång efter att våra val är sparade.

Under fliken för knappar kan vi inte ställa om några av knapparna, vilket får oss att undra varför fliken är inkluderad över huvud taget. De enda alternativ vi har är att inaktivera mouse3, mouse4 och mouse5.

Under sensorfliken finns lite fler inställningar. Här kan vi välja fyra olika DPI-tal för musens fyra förkonfigurerade profiler. Profilerna ställs in på musens undersida och representeras med hjälp av färger. DPI-talen som går att ställa in är från 50 till 16 000, vilket är max för vad sensorn klarar av. Vi har även val för lyftlängden som vi kan ställa in till 2 mm eller 3 mm.

Sist och minst är ett alternativ för Ripple Control. Vi var lite osäkra på vad det faktiskt innebar men det blev snabbt uppenbart efter att vi aktiverade valet. Det är en mjukvarustyrd utjämning av våra pekarrörelser, inte något vi rekommenderar om du inte njuter av att bli frustrerad över missade huvudskott i ditt favorit FPS-spel.

Uppdateringsfrekvensen ställs in fysiskt på musen, ihop med DPI-alternativen. Ett intressant val som nämns i produktbladet för XM1 är ett justerbart signalintervall, från 4 till 1 ms. Vi hittar inte valet någonstans och Endgame Gear hänvisade till uppdateringsfrekvensen när vi ställde frågan. Vi utgår ifrån att det är ett alternativ som slopades innan produktsläppet.


Den här artikeln är en del av Svenska musguiden, vårt löpande test av datormöss. Där hittar du alltid våra aktuella rekommendationer, länkar till alla våra mustester och andra relaterade artiklar.
Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments