UL Benchmarks har nu officiellt avtäckt ett nytt test för 3DMark-sviten som använder sig av DirectX 12 Ultimates Mesh Shader-egenskaper.
Testsviten 3DMark fortsätter expandera. Denna gång med ett test dedikerat till Mesh Shaders som utvecklaren hoppas ska hjälpa spelutvecklare förbättra prestanda i deras spelmotorer.
Mesh Shaders används för att simplifiera hur en mesh behandlas. En mesh är i enkla drag en samling ytor, kanter och hörn som beskriver formen och utseendet hos ett objekt. Dessa behandlas sekventiellt innan nästa uppgift kan påbörjar. Med Mesh Shaders får utvecklare bättre kontroll över vad som ska behandlas och hur. Det är just detta som det nya 3DMark-testet fokuserar på och förhoppningsvis leder till bättre prestanda i framtida speltitlar.
Det nya testet består av två delar, båda som simulerar en lång korridor med invecklade skulpturer längsmed väggarna. Den första genomgången av testet använder det mer traditionella sättet att behandla meshes. Den andra använder sig av Mesh Shaders och plockar bort de onödiga delarna av modellerna som ändå inte kommer att synas på skärmen. Sedan jämförs prestandaresultaten från båda så att prestandafördelarna med den nya tekniken visas upp.
Tekniken är exklusiv för DirectX 12 Ultimate vilket innebär att ditt grafikkort måste vara det också för att köra testet. Utöver det krävs även operativsystemet Windows 10 version 2004 eller senare.