En ny undersökning visar att det är ytterst få spelutvecklare som tycker att det är fullt rimligt att Valve tar 30 procent av intäkterna från sålda spelkopior via deras plattform Steam.
Valves plattform Steam må ha många konkurrenter i form av bland annat Epic Games Store, uPlay och dylikt. Det är dock den absolut största plattformen för att köpa och spela spel online. Valve tar i dagsläget 30 procent av många spelutvecklares intäkter från varje såld kopia av en speltitel. En avgift många utvecklare in känner är helt rättfärdigad enligt en ny undersökning.
Undersökningen i fråga som hölls i samband med GDC 2021 inkluderade över 3 000 personer som jobbar i spelindustrin. Medans undersökningen inte pekade ut Valve och Steam specifikt var frågan “Vad tycker du är en rättfärdigad mängd för en onlinebaserad butik (T.ex Steam, Epic Games Store, App Store) att ta från ditt spels inkomst?”.
Enligt GDC själva visade undersökningen att ytterst få utvecklare var nöjda med butiker som tar en avgift på 30 procent. Allt fler vänder sig mot de mer utvecklarvänliga avgifterna som Apple, Google Epic Games har introducerat. Av de cirka 3 000 personerna som frågades var det endast tre procent som kände att 30 procent är en rättfärdigad avgift. Tre procent kände att det till och med skulle vara okej för butiker att ta en ännu högre avgift. Sedan var det 43 procent som svarade att en avgift på omkring 10 eller 15 procent är mer realistiskt.
Steams avgift har kritiserats tidigare. Allra minst från Epic Games som till synes startade sin egen onlineplattform för att sätta Valve på plats. Nu har dock ett stort antal spelutvecklare uttrycka missnöje samt vända sig åt andra håll.