Nyligen stod det klart att Facebook skulle börja visa reklam inuti Oculus VR-spel och applikationer. Nu har den utvecklare som står för det första spelet att implementera reklamen dragit tillbaka sitt stöd för idén efter kritikstorm.
Under förra veckan bekräftade Facebook att man skulle börja visa faktisk reklam inuti VR-spel och applikationer under en testperiod. Det första spelet som skulle testa denna nya reklamidé var Blaston från Resolution Games. Antalet speltitlar som deltar i testet skulle sedan ökas med tiden.
Nu har Resolution Games valt att backa från sitt val att delta i Facebooks test. Detta efter att Blaston möttes av en mängd enstjärniga recensioner hos både Oculus Store och Steam. Recensioner som sedan ändrats till att ha en mer positiv klang efter att utvecklaren valt att hoppa av reklamtestet.
Blaston kommer således inte att innehålla några faktiska reklamskyltar eller dylikt. Däremot överväger Resolution Games att delta i Facebooks test med en annan speltitel kallad “Bait!”. Detta är dock en gratis speltitel och inte något användare måste betala för. Resolution Games Tommy Palm nämner till The Verge att utvecklaren välkomnar återkopplingen från användare. Samt att om reklam inuti Oculus VR eller andra applikationer blir en ofrånkomlig framtid vill man vara säker på att implementera det på rätt sätt.
Det återstår att se om fler utvecklare kommer att följa i Resolution Games fotspår. När Facebook bekräftade reklamtestet under förra veckan var det dock bara speltiteln Blaston som listades. Facebook nämnde att “ett par andra utvecklare” ska implementera reklamen under de kommande veckorna. Exakt vilka dessa utvecklare är eller vilka speltitlar det handlar om är däremot oklart. De starka reaktionerna mot Blaston kan komma att upprepas när vi väl får reda på vilka andra utvecklare Facebook fått med i sitt test.