Nvidias uppskalningsteknik fortsätter lära sig och nu har DLSS 2.3 lanserats. I den nya upplagan menar Nvidia bland annat att objekt i rörelse renderas skarpare och partikeleffekter blir klarare och ställer till med mindre ghosting.

Nvidias teknik Deep Learning Super Sampling (DLSS) har nu funnits i ett par år. Till en början var det inte de mest imponerande resultaten tekniken stod för. Däremot har Nvidia alltid hävdat att den bara kommer att mogna och blir bättre med tiden. Just för hela aspekten med maskininlärning som tekniken förlitar sig på.

Den nya upplagan av tekniken ska enligt Nvidia råda bot på problem som ghosting där eftersläp från objekt i rörelse är något som bryter inlevelsen. Den ska även förbättra skärpan hos partikeleffekter som till exempel glöd från en eld.

Det finns redan en rad speltitlar som har implementerats med stöd för DLSS 2.3. Dessa inkluderar:

  • Baldur’s Gate 3
  • Bright Memory: Infinite
  • Cyberpunk 2077
  • Crysis 2 Remastered
  • Crysis 3 Remastered
  • Deathloop
  • DOOM Eternal
  • Farming Simulator 22 (lanseras 22 november med DLSS 2.3-stöd)
  • Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition
  • Jurassic World Evolution 2
  • Marvel’s Guardians of the Galaxy
  • Rise of the Tomb Raider
  • Shadow of the Tomb Raider
  • Sword & Fairy 7

DLSS har även lättare för spelutvecklare att implementera i sina titlar. Det är numera möjligt för utvecklare att helt enkelt öppna upp sina spel för att automatiskt uppdateras med den senaste versionen av DLSS. Dessa uppdateringar blir då en del av grafikdrivrutinerna som inkluderar DLSS 2.3 och framtida upplagor. Det kräver dock att spelen har stöd för DLSS 2.0 eller senare upplagor redan nu.

Nvidia Image Scaling uppdateras

Nvidia har sedan tidigare erbjudit en teknik som är mycket lik AMD FSR. Tekniken som går under namnet Nvidia Image Scaling är en teknik som kan appliceras över alla speltitlar så att de renderas i en lägre upplösning än vanligt för att sedan skalas upp till din skärms upplösning.

Nvidia Image Scaling har dock endast varit möjligt att aktivera genom Nvidias kontrollpanel. Den nya uppdateringen gör det möjligt att komma åt inställningarns för tekniken i Geforce Experience. Detta innebär att Geforce-användare kan dra upp Geforce Experience som ett överlägg inuti spel för att aktivera tekniken.

Här är det däremot lite mer pill från användarens sida än vad DLSS kräver. För det första måste spelets upplösning manuellt ställas in till en lägre upplösning än bildskärmen. Sedan kan NIS ställas in för att skala upp och göra bildrutorna skarpare.

Den som vill läsa på och se fler jämförelser från Nvidia själva kan göra det på Nvidias hemsida. Annars är det en förhoppningsvis snabb och smärtfri implementering av den nya upplagan av DLSS vi har att se fram mot i de kompatibla spelen.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments