Efter att ha använt spelmotorn Frostbite för att utveckla Mass Effect: Andromeda sägs BioWare gått åt ett annat håll och valt Unreal Engine för nästa installation i spelserien.

Den senaste installationen i spelserien Mass Effect möttes av minst sagt blandad kritik. Mass Effect: Andromeda utvecklades i spelmotorn Frostbite som innan dess endast hade använts i spelserien Battlefield. BioWare använde sig även av motorn för att utveckla Dragon Age: Inquisition och sedan Anthem.

De första tre spelen i serien byggdes på Unreal Engine 3. Likaså de nyversioner av de tre spelen som lanserades tidigare i år. Många av de problem som plågade Andromeda skylldes på just Frostbite och att BioWare inte hade mycket erfarenhet av motorn.. Nu rapporteras det att BioWare har gått tillbaka till just Unreal när det kommer till utvecklingen av Mass Effect 5.

Enligt en ny jobbannons söker studion utvecklare med erfarenhet av just Unreal Engine 4 och 5. Något som pekar på att man övergett Frostbite för att gå tillbaka till den plattform man har tidigare erfarenhet av för utvecklingen av Mass Effect 5.

Det framgår inte exakt vilken upplaga av Unreal Engine som Mass Effect 5 kommer att baseras på. Spelet bekräftades för första gången under The Game Awards 2020 och har förmodligen varit under utveckling under ett par år. Unreal Engine 4 känns således som den mest troliga plattformen. Det vore däremot inte omöjligt för utvecklarna att byta till Unreal 5 om om de känner att de behöver det lilla extra som den nyare motorn erbjuder.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments