Valve kommer inom kort implementera nya regler för utvecklare och publicister som säljer spel via deras plattform Steam. De nya reglerna ska förhoppningsvis minska mängden fejkade prissänkningar.

Digitala plattformar är inte immuna mot en allt för vanlig fultaktik från försäljare. Priserna ökas sakta men säkert för att sedan falla tillbaka ner till originalpris när ett reatillfälle drar igång. Nu har Valve lovat att ta krafttag mot denna taktik och ska implementera nya regler på plattformen Steam.

De nya reglerna innebär att utvecklare kan lansera sina spel med ett nedsatt pris om så önskas. Däremot kommer det inte vara möjligt att sänka priset igen inom 28 dagar efter att lanseringsrean tagit slut. Det kommer inte heller vara möjligt att ge en produkt en nedsatt prislapp inom 28 dagar efter att man ökat priset alls. Oberoende på valör. Dessa regler kommer även att gälla för Steams säsongsreor. Dessa kommer inte att vara öppna för speltitlar som nyligen lanserats med nedsatt pris eller haft en egen rea inom 28 dagar innan säsongsrean.

Valve kommer även göra det omöjligt för publicister och utvecklare att ändra sin prissättning medans en speltitel har nedsatt pris. Alternativt har en planerad prissänkning i framtiden.

Det kommer inte heller vara möjligt för speltitlar att få sitt pris sänk med mer än 90 procent eller mindre än tio procent. Reor som spelutvecklare eller publicister själva drar igång kan inte heller vara kortare än en dag eller längre än två veckor.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments