Tillsammans med den senaste generationens Xbox-konsoler visade Microsoft upp tekniken DirectStorage. Nu efter cirka ett och ett halvt år kommer tekniken att bli tillgänglig på PC för att skära ner laddningstider i spel.

Ett stort fokus hos den senaste generationens spelkonsoler från Sony och Microsoft var elimineringen av laddningstider. Ett trick Microsoft använda sig av för att skära ner på dötiden under spel kallas DirectStore. En teknik som ska kapa ner laddningstider genom att strömlinjeforma hur data laddas in från lagringsenheter. Nu ska den komma till PC för spelutvecklare att implementera.

Snabbt förklarat laddas de delar av ett PC-spel som ska användas från lagringsenheten och packas sedan upp av en processor och RAM-minnet. Sedan skickas denna data vidare till grafikkortet för att det ska utföra sin uppgift och presentera oss våra spel på bildskärmen. DirectStorage gör sig av med ett av dessa steg genom att skicka data från lagringsenheten direkt till grafikkortet som sedan får stå för uppackningen.

I skrivande stund har Microsoft inte bekräftat några specifika speltitlar som ska implementera tekniken. Tekniken finns dock tillgänglig för PC-spelutvecklare att använda och vi lär börja se studios börja prata om att lägga in tekniken i sina spel inom en snar framtid. Microsoft har även en lagom stor arsenal av spel och utvecklare och att man skulle implementera DirectStorage i spel som Forza eller Halo känns inte helt osannolikt.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments