Efter en drös rykten har AMD avtäckt nästa generation av FidelityFX Super Resolution kallad FSR 2.0 som ska lanseras under årets andra kvartal.
AMD har avtäckt nästa stora iteration för FidelityFX Super Resolution. Företagets teknik vars mål är att öka prestandan i spel men samtidigt ge minimal förlust till bildkvalitet. Detta genom att rendera ett spel i lägre upplösning än vad bildskärmen använder och sedan använda en algoritm för att skala upp bilderna igen. Tekniken liknar AMD:s nyligen avtäckta Radeon Super Resolution men till skillnad från RSR måste FSR manuellt implementeras i speltitlar.
Den största nyheten med FSR 2.0 är att tekniken nu använder sig av data från föregående bildrutor för att förutse och lägga till detaljer till den nuvarandra bildrutan. Något AMD menar ska ge en ökning av bildkvaliteten för samtliga nivåer av FSR. Enligt AMD ska det till och med kunna bli så att “Performance”-läget i FSR 2.0 erbjudet samma detaljrikedom som “Quality”-nivån hos FSR 1.0.
AMD nämner inte hur många spel som i skrivande stund har bekräftats implementera den nya tekniken. Pressmaterialet använder däremot speltiteln Deathloop i sina exempelbilder så en uppdatering till den titeln lär vara på väg. Vilka andra spelmotorer och speltitlar som implementerar tekniken återstår dock att se. AMD siktar på att lansera FSR 2.0 under årets andra kvartal.