Listan över spelutvecklare och publicister som höjt priserna på stora AAA-spel har börjat bli relativt lång och nu har Ubisoft bekräftat att företaget kommer att följa i samma fotspår.
Under de senaste åren har vi sett publicister som Take-Two, Square Enix och Sony höja priserna för nya storspel. Titlar som tidigare haft en prislapp på mellan 500 och 600 kronor kan numera hamna på upp mot 700 kronor eller ännu högre. Nu har Ubisoft bekräftat att man ansluter sig till skaran av publicister som höjer de generella prislapparna för storspel.
Ubisofts VD Yves Guillemot har i en intervju med Axios bekräftat att publicistens kommande AAA-spel Skull & Bones bär en prislapp på 70 dollar. Enligt Guillemot verkar denna prisökning vara något som är här för att stanna. Vissa spel kommer att lanseras med en lägre prislapp och hålla sig på samma nivå som konkurrensen men framtida AAA-spel kommer att kosta 70 dollar.
Exakt varför Ubisoft har valt att höja priserna bekräftades inte. Däremot har flera av de publicister som redan satt högre prislappar på sina AAA-spel menat att kostnaderna för att utveckla storspel har ökat och fortsätter öka. Något som då resulterar i att spelen kostar mer för konsumenter.