Vid presentationen där AMD avtäckte Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT var det endast det förstnämnda vi fick se interna prestandasiffror för. Nu har AMD gett en uppdatering och visar sina siffror för RX 7900 XT i spel.
Tidigare denna månad avtäckte AMD de första grafikkorten ur RDNA 3-baserade Radeon 7000-serien som lanseras i december. Under sitt event var det dock endast prestandasiffror för det mest högpresterande bekräftade grafikkortet som visades upp. Nu har AMD gett en liten uppdatering och visat upp vad de själva lyckats nå i bildrutor per sekund i spel med Radeon RX 7900 XT.
Ovanstående bild visar traditionell rasteriseringsprestanda i fyra speltitlar vid 4K-upplösning. Jämfört med RDNA 2-flaggskeppet Radeon RX 6950 XT som kammade hem mellan 43 och 124 bildrutor beroende på spel kan RX 7900 XT stoltsera med mellan 60 och 157 bildrutor per sekund. Radeon RX 7900 XTX ligger inte helt förvånansvärt ett steg framför sitt syskon när det kommer till prestanda.
Den andra bilden fokuserar på raytracing-prestands. Denna inkluderar även siffror med FSR 3.0 aktiverat. RDNA 3 ser mycket väl ut att erbjuda högre prestanda med raytracing aktiverat än föregående generation. Däremot bor nog FSR ses som något av ett måste om man vill nå någorlunda höga antal bildrutor per sekund. Det är ändå imponerande prestandasiffror. Vi kan se hur RX 6950 XT i Dying Light 2 och Cyberpunk 2077 med raytracing-effekterna vridna till max når 39 respektive 42 bildrutor per sekund. Radeon RX 7900 XT lyckas å andra sidan producera 64 respektive 57 bildrutor per sekund.
AMD:s nya grafikkort kommer att lanseras den 13 december. Förhoppningsvis får vi se prestandasiffror från oberoende recensenter innan dess.