Microsoft sägs nu se över möjligheten att introducera en ny nivå av Game Pass-prenumeration med kapat pris som finansieras av reklamer under spelsessionerna.

Microsoft har inte stöpt om allt för mycket när det kommer till prenumerationsnivåerna för sin tjänst Game Pass under de senaste åren. Nu sägs företaget överväga att experimentera lite och haka på andra plattformar och tjänster genom att inkludera reklam i en billigare prenumeration.

I dagsläget går Microsofts vanliga Game Pass-prenumeration på 99 kronor per månad. Detta inkluderar då ett stort spelbibliotek och tillgång till spel från utvecklare som ingår i Xbox Game Studios på lanseringsdagen. Denna nivå inkluderar även en prenumeration till tjänsten EA Play. Något dyrare Game Pass Ultimate inkluderar även möjligheten att avnjuta spelbiblioteket via en telefon eller surfplatta samt Xbox Live Gold för 135 kronor per månad.

Nu hävdar ett inlägg hos ResetEra att Microsoft nyligen skickat ut en undersökning där man bland annat vill veta hur Xbox-användare känner för en billigare prenumerationsnivå. Denna skulle då kosta omkring 30 kronor per månad men kommer i andra sidan med reklamavbrott innan en speltitel startas. Användare ska fortfarande få onlinefunktionalitet likt Xbox Live Gold men spel från Xbox Game Studios blir tillgängliga sex månader efter lansering.

Detta är dock inte första gången en lösning som denna sägs vara på väg. Microsoft har i dagsläget inte bekräftat någon billigare upplaga av Game Pass så hur företagets planer faktiskt ser ut återstår att se. I sedvanlig ordning rekommenderas en nypa salt tillsammans med rykten. Allt fler företag experimenterar dock med reklamfinansierade prenumerationer och dylikt så det är förmodligen inte helt omöjligt att Microsoft åtminstone har övervägt en sådan lösning för att öka antalet prenumeranter.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments