Allt oftare hoppar man in på produktsidan för ett spel som säljs via Steam och möts av en dussintal olika trailers innan man får en chans att se skärmbilderna. Nu har Valve bekräftat att man sätter upp nya regler för hur den media utvecklare och publicister har på sina produktsidor kommer sorteras.
Medans man shoppar efter nya spel att avnjuta är det skönt att få en inblick i hur spelen faktiskt ser ut via en gameplay-trailer eller två. Däremot har det blivit allt vanligare på plattformen Steam att produktsidor visar upp flera intetsägande teaser-trailers eller förrenderade videos som ofta inte visar någon nödvändig information om spelen.
Nu har Valve bekräftat att man implementerar nya regler för hur media som just trailers och skärmbilder kommer presenterar på Steams produktsidor. Dessa små men välkomna förändringar inkluderar att det numera endast kommer finnas maximalt två trailrar innan skärmbilderna som laddats upp till produktsidorna. Vilka två trailrar som visas är upp till försäljaren att bestämma och Valve hoppas att detta ska leda till att de mer informativa trailrarna som kan generera mest köpsug från kunder visas först.
Valve introducerar även möjligheten för utvecklare och publicister att kategorisera sina videos på ett nytt sätt. En trailer kan kategoriseras som Allmän/filmisk, Klipp, Spelupplägg eller Intervju/utvecklarblogg. Vilken kategori en trailer satts i kommer visas i Steams inbyggda videospelare och kategorin kommer listas innan själva namnet på trailern.
Enligt Valve ska dessa förändringar vara nödvändiga både för utvecklare och kunder. Valve nämner hur man upptäckt att det inte var tillräckligt tydligt för utvecklare hur man använder det tidigare trailersystemet på bästa sätt för att locka kunder. För kunder var det helt enkelt för irriterande att hoppa in på produktsidan för ett spel som kanske varit under utveckling i flera år och samlat på sig dussintals trailrar. Trailrar som alla visas på rad istället för skärmbilder eller de nyaste och/eller mest informativa trailrarna.